Interview met Kreator
Komende maandag komt de nieuwe Kreator cd “Enemy of God” uit (eind deze week een review van deze cd op ZM), ruim 3 jaar na “Violent Revolution”. Frontman Mille was in Nederland om de pers, en dus ook ZwareMetalen, in de persoon van Arjan Hoogendoorn en bovengetekende, te woord te staan.
Tussen “Violent Revolution” en “Enemy of God” zitten ruim 3,5 jaar. Waarom?
Touren, eigenlijk. We zijn bijna 2x rond de wereld getourd, we speelden bijna 160 shows voor “Violent Revolution”. En onderweg op tour schrijven we niet, ik heb daar wat vrije tijd voor nodig, om nieuwe inspiratie te krijgen. We wilden ook niets overhaasten, het is voor mij belangrijk om een album uit te brengen wat ontwikkelt. Het schrijfproces en opnames enzovoort duurde bijna een jaar. Eind 2003 was het touren voorbij en kon het schrijven en produceren van de plaat beginnen.
Als ik naar “Enemy of God” luister, hoor ik een “Violent Revolution” Part 2. Is dat zo bedoeld?
Vind je? Niet echt namelijk, maar er is zeker een link. Ik denk dat “Enemy of God” meer old school invloeden heeft, directer, rauwer. Voor “Violent Revolution” gebruikten we vier gitaren, voor “Enemy of God” slechts twee. De drums klinken organischer, we probeerden een ander geluid te krijgen dan op “Violent Revolution”. Maar ik begrijp wat je bedoelt, “Enemy of God” heeft wel dezelfde houding, dezelfde edge als “Violent Revolution”.
Als ik naar de tracklist kijk, lijkt het album mij een statement over moslim terroristen. Is dat ook zo?
Het nummer “Suicide Terrorist” gaat inderdaad over iemand die zelfmoord pleegt, maar niet het hele album gaat over terrorisme. “Enemy of God” gaat over oorlog met een religieuze grond. We hebben hier in 2004 een religieuze oorlog waarin twee partijen de vinger naar elkaar wijzen, en zeggen “Jullie zijn de vijanden van God. We moeten de wereld tegen het kwaad, de as van het kwaad, beschermen”. Moslim terroristen doen hetzelfde als de Amerikaanse terroristen. Het is een oxymoron, het slaat voor mij nergens op om tegenwoordig in de moderne tijd zo’n regressieve kijk op de wereld te hebben en de acties die daaruit voort komen. We zouden boven religie moeten staan inmiddels, als een grote wereldunie die alternatieven heeft voor het aanvallen van andere landen vanwege olie, verschil in religie of wat dan ook. Het is een gevaarlijke tijd momenteel, sinds 11 september, het is een oorlog die overal woedt.
Dus de teksten van deze cd zijn geschreven terwijl CNN aan stond?
*Lacht* Nee, ik kijk geen CNN, die propaganda. Maar ik ben zeker geïnspireerd door het nieuws. De songtitels zouden bijna krantekoppen kunnen zijn. […] Bijvoorbeeld die mensen die de twin towers in vlogen, die wisten gewoon hun sterfdatum van tevoren. Stel je dat eens voor! Ze waren bereid te sterven om andere mensen te kunnen doden. Er zijn mensen voor minder dood gegaan. Zij hebben daar zo’n 3000 mensen gedood, maar er zijn ook mensen die een gebouw opbliezen en zelf erbij sneuvelden. En ze worden ervoor getraind, het is een erg radicale vorm om een statement te maken. Ik heb niks tegen het maken van een statement, maar een statement maken tegen het systeem kan ook zonder mensen te doden die in dat systeem leven. Ze hadden ook het vrijheidsbeeld kunnen bombarderen, dan waren er geen 3000 mensen met een kantoorbaantje gedood.
Op “Enemy of God” speelt Michael Amott (Arch Enemy, ex-Carcass) een gitaarsolo. Hoe is deze samenwerking ontstaan?
Het is minder glamoureus dan je zou denken. Ik had namelijk gewoon geen idee meer voor een solo, ik was gewoon lui. Een grote solo in het nummer “Murder Fantasies”, en die bleven we maar uitstellen. Het moest een Judas Priest achtige solo worden. Sami start, daarna moest ik iets doen, en daarna samen. En ja, ik kon niks bedenken, dus Andy stelde voor om Michael te vragen. We stuurden hem een e-mail en het voorlopige nummer, hij stuurde het terug, en het was af. En het resultaat is erg goed, Michael is een geweldige lead gitarist.
Was het een logische keuze om weer met Andy Sneap in zee te gaan na “Violent Revolution”?
Jazeker, hij is het vijfde bandlid geworden. Hij is een metalhead, en hij weet veel van metal en van zijn apparatuur en daarmee haalt hij het maximum aan creativiteit uit een band. Met hem heerst een fijne werkatmosfeer, de communicatie is erg makkelijk. Hij is opgegroeid met dezelfde bands als ik. Iron Maiden, Judas Priest, old school thrash… We begrijpen elkaar bijna zonder te spreken. Hij maakt ook overal grappen over en zo wordt het contact wat losser. Als we ergens een stukje muziek hebben wat het net niet helemaal heeft, zegt hij dingen als “dit klinkt als Priest”. Of als Maiden. En dan proberen we om het niet zo te laten klinken, maar als Kreator.
Kun je het materiaal wat op de bonus-DVD komt te staan bij “Enemy of God” een stukje toelichten?
Een documentaire over Kreator in de studio, meer dan 8 minuten lang, en de nieuwe videoclip, en twee outtakes van de “Live Kreation” DVD, voor mensen die die DVD nog niet hebben en er nieuwsgierig naar zijn.
Hoe gaat die videoclip eruit zien?
Het is een leuk klein videoverhaaltje, waarin wij in een of andere bar staan te spelen. Enkele mensen komen die bar in om dronken te worden en zij zien de wereld op een tv-scherm ten onder gaan. Erg pessimistisch, het lijkt op een scene uit “Twin Peaks”, leuke kleuren en zo.
Over de 4-track EP…
Die gaat niet meer door. We konden niet beslissen welke nummers we op die EP gingen zetten. Want je moet minstens 2 nieuwe nummers op zo’n EP zetten, en op “Enemy of God” staan geen B-nummers, we konden er niet zomaar 2 af halen. We hadden wel twee gemixte live nummers die over waren van het “Live Kreation” album, die komen op de Japanese versie van “Enemy of God” erbij als bonustracks, en misschien hebben we een mogelijkheid om die nummers ook hier te releasen, op tour bijvoorbeeld ja.