Annihilator deel II

[b]Maar ik bedoel qua gevoel. Er staan behoorlijk wat midtempo nummers op en zelfs enkele ballads.[/b]

Je kan zeggen dat er twee ballads, vier of vijf thrashnummers opstaan en wat nummers die daar ergens middenin vallen, zoals [i]Both of me[/i]. Dat nummer is opgebouwd uit allerlei compleet verschillende riffs. Een nummer zoals [i]Demon dance[/i] kan als thrashmetal gezien worden, terwijl [i]Bled[/i] wat meer richting [i]Metallica[/i] gaat. Het is een ontzettend gevarieerd album geworden.

/Annihilator/Annihilator3.jpg

[b]Dat vind ik juist het sterke punt van [i]All for you[/i]. Door alle variatie blijft hij boeien. Over opvallende dingen gesproken, de zang en het baswerk knallen er ook uit.[/b]

Weet je, tijdens de opnamen heb ik alle baspartijen voor mijn rekening genomen. Veel mensen werden op het verkeerde been gezet toen ze de opnamen hoorden. Ze dachten dat ik een bassist had ingehuurd, maar ik bespeelde de basgitaar als gitarist haha. Dit is het eerste album waar ik tevreden was over de kwaliteit van de nummers. Het drumwerk van [i]Mike Mangini[/i] was al om je vingers bij af te likken, maar het zangwerk van [i]Dave Padden[/i] heeft [i]All for you[/i] pas echt naar een hoger plan getild. Geen enkele oude zanger van [i]Annihilator[/i] zou dit geflikt kunnen hebben. [i]Dave[/i] kan ontzettend veel verschillende stijlen aan met zijn stem, van zoete zangmelodieën naar thrashmetal om vervolgens te eindigen ergens bij nu-metal in de buurt.

[b]Hij is inderdaad een van de beste zangers die je tot nu toe in de band gehad hebt.[/b]

Het leuke is dat ik door de jaren met allerlei getalenteerde zangers en muzikanten heb gewerkt. Iedere zanger was geschikt voor het materiaal wat ik toen schreef. [i]Randy Rampage[/i] was erg geschikt voor [i]Alice in hell[/i] en [i]Coburn Pharr[/i] heeft zijn stempel gedrukt op [i]Never, Neverland[/i]. Zelf deed ik de zang op [i]King of the kill[/i] en dat deed ik niet onverdienstelijk. [i]Joe Comeau[/i] heeft goed werk afgeleverd op [i]Carnival Diablos[/i]. Het gaat er niet om wie de beste was, want ze waren op hun eigen manier allemaal goed. [i]Dave Padden[/i] kan met zijn stem alles wat ik met mijn gitaar kan en dat geeft mij de kans om allerlei nieuwe dingen uit te proberen die voorheen niet mogelijk waren. Hij heeft veel energie en een zekere frisheid in het geluid van [i]Annihilator[/i] gebracht.

[b]Ik had ergens gelezen dat je wilde samenwerking met de Britse knoppenkoning [i]Andy Sneap[/i], maar dat feest ging niet door. Waarom niet?[/b]

Het liefst had ik hem het nieuwe album laten mixen, maar ik heb het geld gebruikt om wat problemen op het persoonlijke vlak uit de wereld te helpen. Scheidingen zijn duur, geloof me. Daarom heb ik [i]All for you[/i] zelf maar gemixed.

[b]Vond je het leuk om het zelf te doen of zag je het meer als een noodzakelijk kwaad?[/b]

Laat ik het zo stellen dat ik het mixen puur op wilskracht gedaan heb. Het was een zaak van puur overleven. Ik lag midden in een scheiding en ik ben met mijn achtjarige zoontje naar Ottowa verhuisd. Niet bepaald de meest ideale omstandigheden om aam de mix van een album te werken. De reden waarom de nummers op dit album een stuk sterker zijn dan veel van mijn vorige cd’s is dat wanneer ik veel geld, mooie auto’s heb en er veel leuke dingen gebeuren in mijn leven dat ik veel minder met muziek bezig ben. Wanneer er problemen zijn, schrijf ik juist mijn beste nummers haha.