Thrash ‘Till The Death in Hedon

Zondagavond 24 september, een mooie dag voor een portie jaren tachtig thrash. In het Zwolse Hedon staat een line-up die er niet om liegt. Onder de noemer Thrash ‘Till Death brengt Onslaught vandaag een bezoekje aan het oosten des lands. Voor het zover is, staan er nog een drietal andere bands in de kleine zaal.

Als eerste staat vandaag het Griekse Chronosphere op het podium. Dit kwartet speelt een degelijke set waarbij ze hun uiterste best doen om het publiek wat meer naar voren te laten komen, iets wat de tiental aanwezigen schijnbaar niet zo zien zitten. De muziek wordt goed ontvangen en de lat is hoog gelegd voor vanavond.

Het tweede act van vanavond bevat wederom een Griekse band. Exarsis is de naam en dit is echt een band voor de liefhebbers. De hoge schrille zang is niet voor alle oren bestemd en kan mij in ieder geval minder bekoren dan de opener. Muzikaal klinkt het allemaal best lekker en het is niet erg om even een nummertje mee te pikken, maar ik kom al snel tot de conclusie dat ik van deze band geen cd’tje hoef mee te nemen.

Artillery dan. Was ik niet helemaal overtuigd van het laatste album, Penalty By Perception, had ik me toch erg verheugd om deze band live te aanschouwen. De huidige tour zou namelijk grotendeels in het teken staan van het dertig jarig bestaan van Terror Squad. Het jubilerende album blijkt met vier van de tien tracks goed vertegenwoordigd deze avond. Opener In Defiance Of Conformity maakt het publiek gelijk duidelijk dat de band meer is dan dat ene album. De Denen hebben er vanavond duidelijk zin in en dat straalt de band ook uit. Wanneer het publiek massaal meebrult met Terror, Terror… Na Terror Squad zit het er voor Artillery weer op deze avond. Het aanwezige publiek heeft kunnen genieten van een goed geoliede thrashmachine dat een zeer degelijke show heeft neergezet.

Net als Terror Squad, bestaat ook The Force van Onslaught dertig jaar. Tijd om het album in zijn geheel ten gehore te brengen volgens de heren. Godnodeju, wat klinkt dit album dertig jaar na dato nog lekker! En wat wordt het nog goed uitgevoerd door deze toch al ietwat oudere heren. Op dit ietwat te kleine podium in Zwolle voelt het alsof hier de band al dertig jaar lang elke avond dit complete album opvoert. De zang is iets minder goed te verstaan dan bij voorgaande bands het geval was, maar dat mag de pret niet drukken hoor. De band weet een zeer goede, duistere sfeer over te brengen op het enthousiaste publiek.

Als de laatste tonen van Thrash ‘Till The Death zijn verdwenen volgt nog een tweede gedeelte van een toch al zeer geslaagd optreden waarbij nummers als Killing Peace, The Sound Of Violence en uiteraard 66’fucking6 nog voorbij komen. Mocht er iemand zijn die nog niet overtuigd was van Onslaught, dan is die nu zeker om. Een zeer strak optreden is uiteindelijk ten einde en het aanwezige publiek vertrekt langzaam weer richting huis.

Je kunt je afvragen waarom we vanavond in de kleine zaal van Hedon moesten zijn. De vakmanschap die tentoon is verspreid verdiend een aanzienlijk groter publiek. Hulde echter voor de akoestiek van Hedon, alsook het vakmanschap van alle vanavond aanwezige bands. De zang bij Onslaught was iets minder goed hoorbaar, maar verder klonk het geheel zeer strak en professioneel.

24 september 2017, Hedon, Zwolle

Bewaren

Bewaren