Little Devil Doom Days III – dag 1

Voor de derde editie van de LDDD is een internationaal publiek naar Tilburg afgereisd. Fans uit onder andere Sardinië, Noorwegen en Duitsland mengen zich een weekend lang onder de stamgasten van de Little Devil. Het festival biedt voor het derde jaar op rij een uitstekende line-up die een goede dwarsdoorsnede is van de verschillende stijlen binnen het doomgenre. Helaas heeft één van de hoofdacts, Abyssic, vanwege privé omstandigheden vlak voor het festival af moeten zeggen. Vind als organisatie dan nog maar eens een waardige vervanger. Met het lokale Gigatron2000 is de line-up weer compleet. Getuige de reacties van het publiek op het optreden van deze band een goede keuze van de organisatie. Op zaterdag is de Little Devil lekker gevuld, maar op zondag is het bij een aantal optredens tamelijk leeg. Doom blijft helaas een genre waar het publiek niet massaal op afkomt ondanks dat in het tijdschema voldoende rekening is gehouden met een eventuele terugreis met het openbaar vervoer. Het doommekka Engeland is goed vertegenwoordigd op de eerste dag met de opener en afsluiter.

De eerste band van vandaag is Famyne. Vijf jonge honden uit Canterbury die bewijzen dat doom springlevend is in Engeland. Het enthousiasme en de energie spatten werkelijk van de band af. De zanger heeft een fantastische stem die in alle registers loepzuiver blijft. Het gitaartandem stort de ene na de andere Iommiaanse riff over ons uit, afgewisseld met zo nu en dan een goed geplaatste solo.

De ritmesectie met een maniakale drummer en een op hol geslagen bassist legt een groovy fundament waarop het aangenaam headbangen is. Dit is een band die we nog vaker gaan zien op de Nederlandse podia, te beginnen op Into The Void in oktober in Leeuwarden. Wat een binnenkomer!!

Moeilijke opgave om na zo’n sterke opener het podium te moeten betreden. Het was de bedoeling dat My Silent Wake zou spelen, maar vanwege ziekte van de zanger mocht dat niet zo zijn. De Belgische doomveteranen van Loose License waren bereid om deze plek in te nemen. Ze tappen echter uit een ander doomvaatje en leveren mede daarom een keurige set af.

De twee gitaristen ogen wat statisch naast de energieke bassist, maar dat maakt hun samenspel niet minder indrukwekkend. Met een prima uitgevoerde Sleep-cover verraadt de band waar het de mosterd vandaan heeft gehaald. Het bandgeluid valt het beste te typeren als eigenzinnige doommetal met stonerinvloeden.

De Zwitserse deathdoommetal-veteranen Excruciation betreden vandaag als derde het podium en bestaan al sinds 1984. De band serveert een naargeestig geluid met heerlijk beukende passages en een licht Rammstein-gevoel.

Vandaag worden we getrakteerd op een solide set met nummers uit de rijke historie van de band. Denk Triptykon, maar dan met meer goedgemutste muzikanten en iets meer dynamiek in het bandgeluid.

Aan Faal, de huisband van de Little Devil, de opgave om het hoge niveau vast te houden. Faal bewijst iedere keer opnieuw tot de top van de Nederlandse doomscene te behoren. Vandaag speelt de band een speciale set, te weten de integrale uitvoering van het recent verschenen album Desolate Grief.

Muzikaal gezien van postrock tot deathdoom met vleugjes blackmetal, doorregen met de diepe grunt van William Nijhof, mede organisator van het festival. Het publiek gaat helemaal op in de melancholische en bezwerende klanken van de band getuige de ritmisch meedeinende hoofden. Faal laat ons na een indrukwekkende set weer eens in verwarring achter. Heerlijk!!

Dat Serpent Venom de perfecte afsluiter van de eerste dag is, heeft de band eerder al op Roadburn bewezen. De stemming zit er inmiddels goed in en het publiek is klaar om gedoemd te worden. De band trekt alle registers open en trakteert ons op een fenomenale set. Wat een energie maakt deze band toch telkens los bij de fans. Riffmeister Roland Scriver trakteert ons op een schier eindeloze hoeveelheid riffs. Ondersteund door een dynamische en loodzware ritmesectie en aangevuld met de uitstekende zanger is het plaatje compleet.

Dit is doom zoals het gespeeld hoort te worden. De vuist in de lucht, flesje bier in de hand en headbangen maar. De jonge honden van Famyne kijken met respect naar de meesters van de doom. Zoals al gezegd, een perfecte afsluiter van de dag.

Zaterdag 12 mei, Tilburg, Little Devil Bar

Vitus-Frank