While She Sleeps – So What?

Volgens mij was het Confucius die zei: “Wil je succesvol zijn, schrijf dan eens een refrein.” While She Sleeps neemt deze boodschap op zijn nieuwste langspeler So What? tot het hart. Sterker nog, hij rent ermee weg. Dit album kent namelijk een flinke verschuiving richting een commerciëlere sound. Nu is deze band nooit vies geweest van hooks waarmee je een arena gevuld krijgt. Eerdere albums, met name het voorgaande You Are We, zijn ermee bezaaid, maar dat alles werd netjes uitgebalanceerd door een flinke dosis brulaaperij en riffs waar de broek van afzakt. Op deze vierde langspeler probeert het Sheffieldse kwintet echter wat moderne popinvloeden en electronica te mixen met het karakteristieke metalcore geluid. Ja, dat hebben we vaker gehoord en ja, ook ik was sceptisch toen ik alleen nog maar de singles van dit album had gehoord. In praktijk blijkt echter dat deze paring niet onaardig is, al worden er wel wat dubieuze creatieve keuzes genomen.

Neem bijvoorbeeld Good Grief. Het nummer zit vol met geautotunede vocalen die lijken alsof ze door een stuk karton gezongen zijn: nul passie, nul overtuiging en als het al een karakter had dan wordt dit vakkundig van kant gemaakt door de steriele productie. Naast dit sample-gefrikandel, worden ook de cleane vocalen naar de voorgrond geduwd. Zo erg zelfs, dat de screams moeten schreeuwen (ha… ha…) om aandacht. Nu zou dit geen probleem zijn als die zanglijnen regelrechte oorwurmen waren. Helaas is dit niet altijd het geval, en op plekken zijn ze zelfs redelijk inwisselbaar. Zonde, zeker omdat deze band in het verleden behoorlijk wat donders goede hooks heeft geschreven.

Echter is het niet alleen kommer en kwel. Neen, dit album herbergt namelijk wel degelijk wat kwaliteiten. Welke dan? Simpel: riffs, riffs en nog eens riffs. Allejezus mensen, wat een imposante hoeveelheid aanstekelijke en even zo hard beukende vingertwisters kent deze plaat. Wat opvalt is hoe achteloos de band dit allemaal uit zijn mouw schudt. Neem bijvoorbeeld de intro van The Guilty Party: een slechtere band had de openingsriff bewaard tot de climax van het nummer, en hier de rest omheen gebouwd. While She Sleeps niet. Bijna laks wordt het met een low-fi filter er overheen, laag in de mix gelegd, puur en alleen om te dienen als opvulling voor dat wat er op de voorgrond gebeurt. Alsof de band wil zeggen: “Ach, laten we dit stukje nog wat kleur geven. Gewoon, omdat het kan.” Voor fans van het eerste uur is er dus nog altijd genoeg te halen.

While She Sleeps verdient lof voor het feit dat het uit een stilstaand genre probeert te breken, zonder de punk roots volledig te verloochenen. Waar een band als Bring Me The Horizon op de meest recente plaat de gitaren vrijwel volledig aan de wilgen hangt, proberen deze heren een dergelijke moderne productiesound wel grotendeels uit hun snarenplanken en drumvellen te halen. Echter, als je dan toch aan het experimenteren slaat, leun dan niet op karakterloze clichés die over een jaar achterhaald zijn. Het is ontzettend jammer dat de band hiervoor kiest, gezien hij zelf meer dan genoeg talent heeft en dit soort afgezaagde perikelen dus niet nodig heeft. Het resultaat van deze keuzes is een album dat vlakjes aanvoelt, en nergens echt zwaar weet te imponeren. Dat gezegd hebbende: dit is nog steeds een metalcore band die weet hoe het een spijkerharde riff moet schrijven die tevens minstens zo aanstekelijk is. Als je toch een commerciële move moet maken, doe het dan op deze manier.

While She Sleeps - So What? coverScore:

75/100

Label:

Spinefarm Records, 2019

Tracklisting:

  1. Anti-Social
  2. I’ve Seen It All
  3. Inspire
  4. So What?
  5. The Guilty Party
  6. Haunt Me
  7. Elephant
  8. Set You Free
  9. Good Grief
  10. Back Of My Mind
  11. Gates Of Paradise

Line-up:

  • Lawrence Taylor – Vocalen
  • Sean Long – Gitaar
  • Mat Welsh – Gitaar, vocalen
  • Aaran Mckenzie – Basgitaar
  • Adam Savage – Drums

Links: