Een nieuw album van het Zweedse Vanhelga, dat zijn vierde langspeler uitbrengt in bijna evenveel jaren tijd. De band is stilaan uitgegroeid tot een van de vaandeldragers van de Zweedse DSBM, in de kielzog van Lifelover. De titels en hoezen maakten veelal meer indruk dan de muziek zelf, al valt zo nu en dan wel een sterk nummer/album te noteren. Soms.
Ode & Elegy is een vooral akoestisch album, met de gekende huilerige sfeer en een ietwat pompeuze “live”-klank voor de drums. Passiviteit en neerslachtigheid worden afgewisseld met rauwe/lawaaierige distortion en atmosferische pianoklanken, zoals voorheen het geval was. Op Ode & Elegy staan echter ook een reeks “mooie” passages, waar relatief sereen gezongen wordt. Alles op een zeer traag tempo, met een uitschieter links en rechts, waar midtempo snelheden gehaald worden, zoals op Du finns där för mig (Je bent er voor mij). De tekst van dat lied geeft ook perfect weer hoe het klinkt.
Een walgelijke openbaring, gevuld met de meest foute gevoelens en denkbare gedachten, doet me denken aan hoe nutteloos ik ben …
Echt energetisch of dynamisch wordt het nergens, maximaal een vleugje schoonheid in een uplifting hulde/ode aan wat het dan ook is dat je hiervan kunt verwachten. Het is dan ook pure DSBM, logisch. En naar het einde van de plaat toe wordt het ook steeds krachtiger en in feite ook interessanter. Status – handlingsförlamad bijvoorbeeld, met een fijne (bijna heavy) oldschool Lifelover-vibe bijvoorbeeld, of het walsende Harmonisk reflektion. Je probeert het maar even uit als het je iets lijkt.
Label:
Talheim, 2016
Tracklisting:
- Utan mening
- Det som aldrig fanns
- Förstörd
- Du finns där för mig
- Jag återkommer
- Abstinensens dystra tongång
- Dödförklarad – ånstad
- Disharmoni
- Status – handlingsförlamad
- Harmonisk reflektion
- Introspektion
Line-up:
- 145188 – Keel, Bas
- D. Franzén – Drums
- J. Ejnarsson – Guitars
- R. Jönsson – Bas
Links:
Score: 73/100