Celestial Mechanics laat horen wat er gebeurt als Shane Embury (te veel om op te noemen, maar onder andere bekend van Napalm Death, Lock Up, Venomous Concept en Meathook Seed) en producer Russ Russell hun jarenlange gesprekken over muziek dan toch bezegelen met een heus album. Een album waarop overigens Dirk Verbeuren (onder andere Megadeth) de drums voor zijn rekening neemt en de taken op bas maar liefst door Billy Gould (Faith No More), Troy Sanders (Mastodon) en Dan Lilker (ex-Nuclear Assault, ex-Brutal Truth) worden waargenomen. Grote namen alom dus!
En niet alleen deze namen, maar ook het begeleidend schrijven beloven ons de wereld. Ga er maar eens goed voor zitten want, zo lezen wij, het album is niets meer of minder dan het geluid van intergalactische gekte. Een album dat bovendien ook nog eens anders in elkaar is gezet dan alle andere albums. Zo zijn er diverse sequenties geschreven naar de ritmes van het brein en het lichaam.
Dat is natuurlijk goed bedacht, maar na een paar luisterbeurten concluderen we voorzichtig dat er op dit album niet heel veel wereldschokkends te horen is. Zeker niet voor lezers die bekend zijn met het debuutalbum van Meathook Seed, de langzamere tracks van Napalm Death (zoals Contemptuous) en Ministry en/of het industriëlere werk van Killing Joke. We krijgen dus veelal midtempo tot langzaam voortbeukende industrial met veel ruimte voor stuwende basloopjes, fraaie soms beklemmende synthesizermomenten en (uiteraard) machinale gitaarriffs.
Belangrijker is echter dat het album in de vorm van The Past Will Whither And Die en het vooruitgeschoven Premonition een paar zeer imposante tracks kent. Eerstgenoemd nummer slaagt er (dan toch) in het thema van de plaat – het einde van het menselijk leven op aarde en het mogelijke vervolg – in muziek en daarmee in gevoel om te zetten. Een mooi basintro en lijzige zang nemen je mee in een met minutieuze precisie opgebouwd langzaam gebracht verhaal, welk een ingetogenheid kent die we van de bassist van Napalm Death niet meteen hadden verwacht. Noot voor noot werkt men toe naar een gevoel van koude desolaatheid waar doorheen als een langzaam uitdovende zon nog net een greintje warmte en engagement met de afstervende wereld schijnt.
Premonition doet mede door de zang van Dennis “Snake” Bellinger (Voivod) dan weer aan als een mix van die band, Killing Joke en in de refreinen een traag spelend Ministry. Het herhaalde adagium “Our lives burn faster as it approaches the end” timmert de onvermijdelijkheid van het einde, ook buiten het verhaal van het album, hard naar binnen. Voor de jonkies onder ons: jullie zullen dit later nog wel begrijpen!
Daar is wat voor te zeggen. Maar waarom zet ik de plaat dan toch steeds weer op? Zou dat dan toch aan die op hersengolven afgestemde ‘sequenties’ liggen?
Score:
80/100
Label:
Century Media, 2019
Tracklisting:
- Walk Among The Dead Things
- Judas Cradle
- The Ancient Deceit
- The Past Will Wither And Die
- A Treaty With Reality
- Voyeurs Of Nature’s Tragedies
- Birth Womb
- Premonition
- Beyond The Stream Of Consciousness
- Johnny Blade
Line-up:
- Shane Embury – Vocalen, gitaar
- Russ Russel – Vocalen, gitaar, synthesizer
- Dirk Verbeuren – Drums
Links: