“Progressieve metal met talloze uitstapjes naar andere genres, die voornamelijk is gezongen in de Duitse (moeder)taal. Een jenga oplossen zonder handen lijkt een makkelijkere taak.” Dat schreef ik vorig jaar over mijn nummer 1 album van het jaar 2020. Alle facetten in de experimenteerdrang van The Hirsh Effekt leken op Kollaps dan eindelijk op zijn plek te vallen. Het zeer veelzijdige album heeft sindsdien nog regelmatig zijn rondes gemaakt en dit jaar brengt het drietal een EP met de naam Gregær. In navolging van bands als Metallica en Septicflesh horen we op dit schijfje vier nummers die van een orkestraal jasje zijn voorzien.
De EP gaat van start met Natans van het vorige album Eskapist (2017). Niet vreemd aangezien het nummer zich net als Kollaps perfect laat lenen voor de toevoeging van strijk-, toets- en blaasinstrumenten. Helaas geeft het orkest dat ook in vocaal opzicht nog een duit in het zakje doet, niet op alle momenten een even sterke impuls aan beide tracks. Sterker nog: enkele keren lijken de instrumenten en koorzang zelfs wat uit de pas te lopen en dat valt meteen op. Gelukkig kunnen we wel op aan van The Hirsch Effekt zelf en trekken de bandleden op Domstol de riem wat strakker aan. Hoewel het nummer rustig op gang komt, is het na de korte inleiding weer ‘ouderwets’ genieten tijdens de muzikale uitbarsting die volgt. Het nieuwe nummer Gregær lijkt als afsluiter van deze EP wel geschreven te zijn voor deze setting. De orkestrale laag biedt op de juiste momenten een toegevoegde waarde en ondersteunt de progressieve metal precies daar waar het nodig is. Als tegen het einde de zang van Nils en Ilja ook nog eens stevig uit de hoek komt, lijkt de cirkel rond te zijn. Het venijn van dit schijfje zit overduidelijk in de staart.
Label:
Eigen beheer, 2021
Tracklisting:
- Natans
- Kollaps
- Domstol
- Gregær
Line-up:
- Nils Wittrock – Vocalen, gitaar
- Ilja John Lappin – Basgitaar, vocalen
- Moritz Schmidt – Drums
Links: