The Hirsch Effekt – Kollaps

Progressieve metal met een uitstapje naar talloze andere genres, die voornamelijk is gezongen in de Duitse (moeder)taal. Een jenga oplossen zonder handen lijkt een makkelijkere taak. Toch is het lang geleden dat de eerste paar luisterbeurten van een album mij zo op het verkeerde been hebben gezet. Het Duitse The Hirsch Effekt heeft voor dit vijfde conceptalbum Kollaps wederom gekozen voor de herkenbare ontwerpkunsten van Alejandro Chavetta. Het bijzondere artwork licht al een tipje van de sluier op. De titel van het album en de nummers verwijzen naar de Zweedse taal, of nog specifieker een boek waarop het thema van dit album is gebaseerd. Niemand minder dan Jens Bogren (Opeth, Devin Townsend) deed de mastering. Als dit al veel gedetailleerde informatie achter elkaar is, kan ik je verklappen dat de muziek een overtreffende trap vormt.

Al vanaf de eerste klanken is het duidelijk dat Kollaps een veelzijdig avontuur herbergt. Tijdens de openingstrack Kris horen we onder andere terracotta samples, dromerige progrock met plotselinge tempowisselingen en zelfs een kinderkoor. Deze experimenteerdrang in combinatie met loepzuivere, melodieuze zanglijnen doet onherroepelijk denken aan een grote act als Leprous. Over een connectie met Leprous gesproken: tijdens het retestrakke metalnummer Noja lijkt Ihsahn de bezeten vocalen te verzorgen. Toch hebben we hier nog steeds te maken met The Hirsch Effekt, maar staat de band in muzikaal opzicht lijnrecht tegenover het karakter van de eerste track Kris. Als we tegen het einde ook nog rapzang en progressieve gitaarriedels horen, lijkt het hek van de dam. De desoriënterende, venijnige Meshuggah-achtige aanpak tijdens Deklaration en Allmende laat weer iets anders horen, waardoor alle neurotransmitters vervolgens in het rood schieten. De veelzijdigheid en het grote contrast tussen alleen al deze nummers is bewonderenswaardig.

Iemand behoefte aan nog meer geflipte genialiteit? Het rustige begin van Domstol doet anders vermoeden, maar uiteindelijk krijgt de luisteraar swingend drumwerk versus knetterharde metal(core) voorgeschoteld. Bij uitstek één van de beste nummers op Kollaps. Niet dat het trio overdreven hard voor de dag komt, maar intens is het zeer zeker. Met Moment bieden de heren je inderdaad een rustgevende break. Het trage en langzaam uitbouwende Torka is als een wolf in schaapskleren. Waar het begin en einde dynamisch en melodisch zijn, bezit het middengedeelte een krachtige eruptie met elektronische invloeden. Ook tijdens het humoristische Bilen vliegen de verschillende stijlen om je oren en laten de muzikanten een geweldige instrumentbeheersing horen. Een flirt met de statische aanpak van Rammstein is duidelijk aanwezig.

Het sfeerverhogende, langzamere Kollaps is de enige track die ook daadwerkelijk door alle drie de muzikanten is geschreven, maar opmerkelijk genoeg maakt het de minst sterke indruk. Een bijzondere prestatie als we dus bedenken dat de meeste nummers zijn begonnen met een idee van één van bandleden. Gelukkig eindigt het album met een knaller van jewelste, namelijk Agera. Hierin horen we de Duitse zang van Nils, in combinatie met synthesizers en het kinderkoor, die erg goed uit de verf komt. Het laat nog eenmaal de verfijnde balans en mooie songstructuur horen die zowel maniakale als uitgebalanceerde perfectie bevat.

Als je de rust hebt om progressieve nummers te ontrafelen, dan is Kollaps een album dat je enorm veel plezier gaat opleveren. Alle tracks zijn flink gelaagd en bevatten veel verrassingen, die met een koptelefoon goed te ontdekken zijn. Het plaatje klopt van begin tot eind. Dat het succes nog niet uit de broekspijpen loopt bij The Hirsch Effekt, heeft ongetwijfeld te maken met de Duitse zang en de complexiteit van de muziek. Heb je met beide geen probleem of zie je er zelfs uitdaging in, dan heb je wellicht het album van het jaar te pakken!

Score:

90/100

Label:

Long Branch Records, 2020

Tracklisting:

  1. Kris
  2. Noja
  3. Deklaration
  4. Allmende
  5. Domstol
  6. moment
  7. Torka
  8. Bilen
  9. Kollaps
  10. Agera

Line-up:

  • Nills Wittrock – Zang, gitaar
  • Ilja John Lappin – Zang, basgitaar
  • Moritz Schmidt – Drums

Links: