The Axis of Perdition – Deleted Scenes from the Transition Hospital
Aural Music/Code 666, 2005
Tijdens mijn ontbijtje vanmorgen had ik gepland om de cinematic industrial black metal van The Axis of Perdition eens te gaan keuren, maar mijn ontbijtje moest wachten tot de laatste noten van deze band weggeëbt waren: ik zat kwijlend in trance met een blik van “whoa, dit is vet…” op de bank. Op “Deleted Scenes…” zet deze band een ontzettend zieke sfeer neer, met laag tempo nummers, klagend riffwerk, veel industrial noise samples en heerlijke vocalen.
“Deleted Scenes…” is een ontzettend zieke muzikale beleving. Het is een conceptueel gestructureerde nachtmerrie, die gaat over een persoon die opgesloten zit in het “transition hospital”. Al ronddwalend wordt het hem uiteindelijk teveel en draait hij volledig door. Stel je voor dat je door een oud ziekenhuis loopt, zonder aanwezig personeel, waar alle dodelijk zieke, gemuteerde, psychisch gestoorde mensen van de hele wereld zijn opgesloten en volledig aan hun lot zijn overgelaten. Het is er warm, vochtig en ontzettend benauwd, de geur van ziekte en rotting dringt je neusgaten binnen. Links van je ligt een dode man in een plas pus, duidelijk afkomstig uit de vele opengebarsten zwellingen die hij had. Rechts van je zie je door een beslagen raam iets bewegen, en opeens slaat een bebloede hand tegen het raam aan, en glijdt vervolgens naar beneden, een bloedspoor achterlatend. Overal om je heen hoor je de klaagzangen van de lijdende verschoppelingen en de achtergrondgeluiden van de grote machines die ervoor zorgen dat het lijdende leven van deze ellendelingen op de een of andere jou onbekende manier zo lang mogelijk nog verlengd wordt. Als je daarna een deur open ziet gaan en iets onbeschrijflijks menselijks naar buiten ziet kruipen, kun je alleen nog maar krankzinnig en paniekerig de uitgang proberen te vinden… De sfeer op deze cd is echt geweldig, en doet denken aan computerspellen als Doom 3 en Fallout, gemengd met de nodige zombiefilm. Geen knipogen, The Axis of Perdition brengt pure misère!
Door naar de muziek, waar het om draait. De verhouding industrial noise versus daadwerkelijke metal is zowat 1:1 op deze plaat. Elk nummer heeft wel een lange intro en/of outro vol samples, waardoor je na elk nummer in spanning zit te wachten op de eerstvolgende riff, vele lange minuten lang! Machinale geluiden, organische (menselijke?) gorgelingen, plotseling vallende metalen platen, mensen die doom 3 gespeeld hebben kunnen het zich meteen voorstellen welk beeld deze stukken oproepen. Ze zijn het best vergelijkbaar met de noise die Anaal Nathrakh gebruikt.
Als dan de trage verlossende riffs beginnen te klinken, wordt het er niet veel rooskleuriger op. De voortreffelijke vocalen passen perfect bij de zieke atmosfeer en versterken die zelfs nog. De riedelende “Dead Skin Mask”-lead-riffs doen vaak wat denken aan Diabolical Masquerade, en hier en daar komt Forgotten Tomb in me op. Net als de vocalen klopt de gebruikte (computer-)bass-drum ook perfect: het geluid is niet zo dof zoals bij veel death metal bands, het woordje “organisch” beschrijft die drum op twee manieren erg goed.
De herinnering aan Fallout wordt nog versterkt door een stuk van het nummer “Pendulum Prey”, waarin een piano en een gitaar de spottende jazzy klanken van de spel-karakteristieke muziek voortbrengen. Twee woorden beschrijven deze cd: ZIEK en GENIAAL! The Axis of Perdition steeft wat mij betreft de gevestigde industrial black metal acts finaal voorbij met dit meesterwerk. Op de onderstaande website van de band is een sample te beluisteren, onder het kopje “Creative Therapy”. Een aanrader voor iedereen die houdt van een macabere sfeer, zombiefilms, en voor iedereen die ervan overtuigd is dat deze wereld verdoemd is verder te vervallen in de zwarte diepte van een bodemloze put.
Tracklist:
- Deleted Scenes I: in the Hallway of the crawling Filth
- The Elevator beneath the Valve
- Pendulum Prey (Second Incarceration)
- Isolation Cubicle 312
- Entangled in Mannequin Limbs
- This, then, is paradise?
- One day you will understand Why
- Deleted Scenes II: in the Gauze-Womb of the God becoming
Line-up:
- Brooke Johnson – vocalen, jazz gitaar, ambiance
- Michael Blenkarn – lead- en slaggitaar, keyboard, piano, programming, ambiance
- Ian Fenwick – basgitaar
- Dan Mullins – live drums en percussie
Links: