In 2017 was ik er niet op tijd bij om het mysterieuze Saqra’s Cult uit België van een review te voorzien. Het debuutalbum verscheen begin 2017 via Amor Fati Production. De band is van Brussel, maar de leden komen uit Zuid-Amerika. S. Iblis (Possession) en kunstenaar Gabriel Tapia werden al geïdentificeerd, waarmee de Inca-link meteen duidelijk wordt. Het ziet er allemaal zeer ritueel en trendy uit (verkleedpartijen, rookgordijnen en anonimiteit) maar het klinkt toch net allemaal iets anders dan de zoveelste orthodoxe blackmetalband die Cult of Fire, Schammasch of pakweg Inferno probeert na te apen.
The 9th King dus, het tweede album van dit combo, verschijnt opnieuw via Amor Fati. De mix bestaat uit oldschool blackmetalguurheid, die in Zuid-Amerikaanse vederdracht tevoorschijn komt uit de ruïnes van het verleden. Geen pagan of folk echter, Saqra’s Cult verleent zijn mystieke sfeer aan Deathspell Omega/Ascension/Arkhon Infaustus-technieken met een Drudkh-geluid. Rauw en jengelend, met een grote demonische honger naar zieltjes uit de West-Europese scene. Het doet hier en daar wat denken aan Exuvia van Ruins of The Beverast ook, waarmee duidelijk wordt dat deze plaat echt wel tussen Duitsland en Frankrijk in geboren werd.
Voer voor liefhebbers van gesluierde en in mysterie gehulde black metal, in het verlengde van reeds genoemde bands. Sfeer in overvloed en muzikaal behoorlijk onderhoudend. Dertig minuten is wat kort en het artwork is niet mijn dada, maar laat u daardoor niet per se tegenhouden.
Score:
79/100
Label:
Amor Fati Productions, 2019
Tracklisting:
- The 9th King 09:49
- Endless Devotion
- Legends of Pururaucas
- Last Denial
Line-up:
- Alkhöloïkh – Drums
- S. Iblis – Gitaar
- Destroyer G. – Keel
Links: