Rivers of Nihil – The Work

Rivieren zijn de levensaders van onze planeet. Een wegennet van water dat één van de basisbeginselen van het leven zoals wij dat kennen over onze aarde transporteert. Hiermee neemt het allerlei mineralen met zich mee om die vervolgens weer af te zetten op plekken waar de rivier zijn weg doorheen heeft gekronkeld in de loop der eeuwen. Zo ook in Pennsylvania. De Schuylkill River is een bescheiden rivier van 209 kilometer die zich aan het einde van zijn reis bij de machtige Delaware River voegt. Op zijn weg daar naartoe heeft de rivier echter de kans gezien om enkele zeer waardevolle progressieve en technische zware metalen achter te laten in het landschap. Dat resulteert in een vruchtbare bodem, waar bands als Alustrium, Burial in the Sky, Black Crown Initiate en het leidend voorwerp van dit werkstukje hun wortels in de grond hebben staan.

Rivers of Nihil maakt in basis dus progressieve en technische metal. Death metal welteverstaan. Echter is de band hier in de loop der jaren steeds wat verder van verwijderd geraakt. Of beter gezegd: de drang tot experimenteren heeft de band steeds op nieuwe paden gebracht. Als ware hij een rivier waarbij het landschap niet opgewassen is tegen de kracht van het water. Er ontstaan telkens nieuwe zijtakken die de rivier op andere plekken brengt om daar invloeden vandaan te trekken. De eerste twee albums van dit Amerikaanse collectief zou je nog puur als tech-death kunnen categoriseren. Op het internationaal bejubelde Where Owls Know My Name, daar was onze eigen Bart wat minder positief over, werden echter al invloeden van diverse gadingen toegevoegd. Op The Work gaat dit Rivers of Nihil nog even een stapje verder en rijgt de genre-overstijgende stijlen moeiteloos aaneen.

Zo krijgen we een mix aan progrock, jazzy secties met saxofoon, geluidslandschappen in stijl van Mogwai, zelfs nu-metal en dus progressieve tech-death. Tel daarbij op dat deze stijlen soms afgewisseld worden tussen de nummers, maar dat gerust ook alle mogelijkheden de revue kunnen passeren binnen hetzelfde nummer. Dit zorgt in eerste instantie voor een album dat uit los zand lijkt te bestaan. In het meegeleverde promomateriaal geeft gitarist Uttley hier over aan dat zelfs ver in het demoproces de band niet goed wist hoe alles in elkaar zou passen. Het kost dan ook enkele luisterbeurten om dit The Work echt te doorgronden. Passend bij de titel vergt dit wel wat werk van de luisteraar. Maar dan schuiven de nummers in elkaar en blijkt het geheel cohesie te bevatten die eerder onder het oppervlak verborgen lag. De rustige passages zorgen ervoor dat de agressieve secties des te meer impact hebben. Het zijn ook precies die momenten dat Rivers of Nihil op zijn best is.

Daar tegenover staat de productie van het album. Het is allemaal erg klinisch en het eindproduct klinkt daarbij met momenten zeer computergestuurd. De drums lijken af en toe zelfs volledig van elektronische komaf te zijn. Ook de gitaren zijn, met name in de extreme passages, flink vervormd en dat is iets wat je wel moet liggen. Een issue dat collega Bart overigens ook al over de voorganger aan de kaak stelde. Maar goed, dit is nu eenmaal de stijl van deze band. Gelukkig is op de uitvoering weinig aan te merken.

The Work is een interessant werkstuk geworden dat de artistieke ambitie van Rivers of Nihil goed bloot weet te leggen. Af en toe schiet de band daar wellicht iets te ver in door, maar het eindresultaat mag er zijn. Met iets meer dan een uur is het echter best een investering, wetende dat slechts een enkele luisterbeurt niet volstaat om overtuigd te raken van dit schijfje.

Score:

79/100

Label:

Metal Blade Records, 2021

Tracklisting:

  1. The Tower (Theme from ‘’The Work’’)
  2. Dreaming Black Clockwork
  3. Wait
  4. Focus
  5. Clean
  6. The Void From Which No Sound Escapes
  7. MORE?
  8. Tower 2
  9. Episode
  10. Maybe One Day
  11. Terrestia IV: Work

Line-up:

  • Jake Dieffenbach – Zang
  • Adam Biggs – Zang, basgitaar
  • Brody Uttley – Gitaar
  • Jon Topore – Gitaar
  • Jared Klein – Drums

Links: