Rivers of Nihil – Where Owls Know My Name

Derde album voor de Amerikaanse band Rivers of Nihil, een band die meer en meer waardering weet te sprokkelen wereldwijd. Het vorige album – Monarchy – wist me ook wel te verleiden, omwille van zijn veelzijdigheid en best wel indrukwekkende gezwindheid. Where Owls Know My Name moet zorgen voor de bevestiging.

Metalgrootheid Metal Blade gelooft in ieder geval meer dan ooit te voren in deze band en spaart kosten noch moeite om ze te steunen. Dat resulteert ook nu weer in een indrukwekkende productie, waarbij alle facetten van deze polyvalente band in de ‘drielagige’ verf worden gezet. Een laag primer voor de technische transparantie, een dikke laag body om het opgefokte effect dikker te maken en een laag djenterige moderniteit om het allemaal te egaliseren. Op deze manier krijg je een technische plaat die alsnog een wall of sound impact heeft. Bij mij komt het verwrongen en overdreven opgeblazen over, ook al is het best wel indrukwekkend. Als je dan nog eens het brede pallet aan klankkleuren en stijlen (jazzy sax, akoestische gitaren, fretloze prog, etherische zang, heel veel synthetische atmosfeer) in beschouwing neemt dan heb je een geheel dat er behoorlijk uniek uitziet.


Uniek, origineel, veelzijdig. Dat zijn mooie woorden. Aan de andere kant van de balans staat er een aantal mindere woorden. Klinisch, digitaal, gewrongen. De productie is zodanig gepolariseerd en gefixeerd op dynamiek dat ik het gevoel heb een pak frequenties te missen, nog meer dan ‘normaal’ het geval is bij metal. Dat wordt deels goedgemaakt door de sax, de akoestische elementen en de overgangen, maar het blijft grotendeels een gepolijst en afgeknipt stuk computermetal. Dat neemt niet weg dat het allemaal extreem overweldigend klinkt en bijzonder veel impact heeft (zoals de laatste minuut van het nummer van bovenstaande stream). Alleen ja… echt geloofwaardig klinkt het niet en dat was bij het vorige album nog net wel het geval. Misschien moet een live optreden de twijfel wegnemen. Tot dan blijf ik in ieder geval sceptisch.

Fans van Fallujah en The Faceless, die het net wel hebben voor biomechanische death metal mogen sowieso 10/15 punten bijtellen trouwens.

Score:

74/100

Label:

Metal Blade, 2018

Tracklisting:

  1. Cancer / Moonspeak
  2. The Silent Life
  3. A Home
  4. Old Nothing
  5. Subtle Change (Including the Forest of Transition and Dissatisfaction Dance)
  6. Terrestria III: Wither
  7. Hollow
  8. Death Is Real
  9. Where Owls Know My Name
  10. Capricorn / Agoratopia

Line-up:

  • Jake Dieffenbach – Vocalen
  • Brody Uttley – Gitaar
  • Jon Topore – Gitaar
  • Adam Biggs – Basgitaar, achtergrondvocalen
  • Jared Klein – Drums

Links: