Radeloos///Ziedend – Doodsverachting

Jawel, vers bloed van eigen bodem! Radeloos///Ziedend bestaat overigens al wel sinds 2017, maar brengt nu zijn eerste langspeler Doodsverachting uit. Het ontbreken van een eerste album was voor Pitfest afgelopen zomer geen probleem om de band al op de poster te plaatsen. De organisatie zag genoeg potentie in de Nijmeegse formatie, iets dat zeker benieuwd maakt naar dit eerste officiële wapenfeit. Volledig onbekend is de band niet. In de gelederen vinden we namelijk ook gitarist Daniel de Coninck terug, die eerder nog bij Xeno de snaren beroerde op het intrigerende Sojourn. Deze keer behandelen we echter met volle moed en onverschilligheid om te sterven dit Doodsverachting.

Radeloos///Ziedend is niet alleen in naamgeving een band van tegenstellingen. Volgens het meegeleverde perspraatje presenteert de band een cocktail van crustpunk, black metal en grindcore. Hoewel dit feitelijk niet onjuist is, zit het geheel toch wat complexer in elkaar. Radeloos en ziedend is de muzikale invulling zeker. Maar ook ingetogen en overweldigend. Dissonantie vindt zijn bondgenoot in hoekige rechtlijnigheid, terwijl speelse frivoliteit zich afwisselt met chaotische wanhoop. De rauwe randjes zijn ontegenzeggelijk aanwezig, maar dit weet Radeloos///Ziedend goed af te wisselen met catchy momenten die zorgen voor herkenningspunten en een zekere behapbaarheid. Een goede keuze, net als de speelduur van dit werkstuk. Met net geen veertig minuten is dit het ideale tijdsbestek om het geheel interessant te houden.

Waas start nog redelijk opgetogen met punky ritmes, maar slaat al snel om in een woeste razernij, waarbij de groovende riffs zorgen voor de nodige houvast. De striemende blackened passage naar het einde zorgt ervoor dat het nummer in een waas voorbijtrekt. Typerend voor het geluid en zeer prominent aanwezig zijn de vocalen van vocalist Giel. Radeloos klinken zijn hoge screams en gillende uithalen, terwijl de gorgelende grunts pure woede uitstralen. Iets dat we op het hele album zullen terughoren. Daar kan wellicht wat gewenning voor nodig zijn. Daar kun je vast mee vervolgen met Doornenpad, één van de hoogtepunten van het album. Dit nummer leunt wat sterker op atmosferische black metal met dromerige gitaarlijnen, die hierbij regelmatig aan bijvoorbeeld bands als Fluisteraars doen denken. Dat beeld kan volledig de prullenbak in als de onheilspellende en loodzware brug richting het einde de totale waanzin aankondigt. Hier zal op Pitfest de festivalnaam wel eer op zijn aangedaan. Welmoed teert wat meer op speelse punkritmes en sluit daarmee een sterk eerste deel van het album af. Bij gebrek aan ander materiaal hieronder de livebeelden van Pitfest 2023.

Nijmegen wordt niet voor niks Havana aan de Waal genoemd, getuige ook wederom de laatste verkiezingsuitslagen. Zoals het goede crustpunk uit de Keizersstad betaamt, spreekt Radeloos///Ziedend zich dan ook uit tegen extreem rechts in de vorm van Blut Und Baudet. Met deze titel lijkt de band haast een vooruitziende blik gehad te hebben, getuige de gebeurtenissen rondom de politicus in de afgelopen weken. Zilt is weer een nummer waar de tegenstellingen de grote kracht vormen. Net als zilt en zoet, wisselen de ruwe kanten zich af met meer opgewekte atmosferen. Kapot is de ultieme muzikale belichaming van de radeloosheid. Ondersteund door uitzichtloze teksten, is dit een emotioneel hoogtepunt. Ook hier weet Radeloos///Ziedend de juiste balans te vinden met een zekere groovende toegankelijkheid. Het absolute muzikale hoogtepunt volgt echter in afsluiter Broeder In Striemen En Bloed. Hier laat de band zich van de meest progressieve kant horen. Na wat post-getokkel volgt in feite één lange passage (met onderbreking van nog meer post-getokkel) met repeterende riffs en bezwerende gitaarlijnen. Die lengte is volledig terecht, want hier wil je jezelf volledig in verliezen.

Radeloos///Ziedend is een nieuwe band, die direct hard aan de weg timmert en met Doodsverachting een sterk eerste wapenfeit produceert. Een nieuwe wind waait door Nijmegen. Sterker nog, het heeft sinds de Piersonrellen niet meer zo gerommeld in de stad. Wat een geweld! Hier gaan we in de toekomst zeker nog meer van horen.

Score:

82/100

Label:

Eigen Beheer, 2023

Tracklisting:

  1. Waas
  2. Doornenpad
  3. Welmoed
  4. Blut Und Baudet (Rot Toch Op Man)
  5. Zilt
  6. Kapot
  7. Een Broeder In Striemen En Bloed

Line-up:

  • Giel – Zang
  • Daniel de Coninck – Gitaar, zang
  • Joell Gaertner – Gitaar
  • Sjaak – Basgitaar
  • Niels van Harn – Drums

Links: