Pensées Nocturnes – Grand Guignol Orchestra

Een hoes met daarop een clown met een baseball bat met spijkers, een circus, kleuren blauw/rood/wit… zijn het de Franse avant-garde blackmetalvrienden van Pensées Nocturnes? Inderdaad!

Klaar voor tien nummers vol chaos, afwisseling, dramatiek en nog veel meer…of zoals ze zelf beweren: ‘een release voor klein en groot’. Of ik deze plaat ongestoord kan afspelen op de speelplaats van de lokale kleuterschool dan wel een willekeurige binnenspeeltuin in putje winter, dat betwijfel ik.

Je moet als luisteraar dit geheel van indrukken zowel qua muziek als qua artwork goed laten inwerken. Je moet het echt laten zakken om het ten volle te begrijpen. Misschien is het ook een beetje eigen aan het subgenre. Is er een vergelijking mogelijk? Moeilijk. Het Oostenrijkse Angizia komt in de buurt. Deze laatste heeft dan wel niet dat theatraal clowneske in zich wat Pensées Nocturnes bewust wel heeft. Soms passeert ook Ved Buens Ende ten tijde van Written in Waters.

Naar mijn gevoel is het de bedoeling dat de band je meeneemt, mee op een eigenaardige trip vol rariteiten en curiositeiten die je in een bizar circus vol bebaarde vrouwen, acrobaten en dergelijke wel eens tegenkomt. Dit doen ze door een amalgaam aan instrumenten te gebruiken waaronder trombone, trompet en zelfs didgeridoo met daarbovenop een laag black metal. Verwacht veel dissonante klanken, bijzondere songstructuren en theatrale zang. Het intro voert je direct mee naar de plek waar het kanon klaarstaat om je los door de tent en tien acts te schieten… Vooral Deux Bals Dans La Téte, L’Alpha Mal en Les Valseuses zijn aanraders.

Gestoord album! Heerlijk!

Score:

85/100.

Label:

Les Acteurs de l’Ombre, 2019.

Tracklisting:

  1. Un Trop Plein De Rouge
  2. Deux Bals Dans La Téte
  3. Poil De Lune
  4. L’Alpha Mal
  5. L’Etrangorium
  6. Les Valseuses
  7. Gauloises Ou Gitanes
  8. Comptine A Boire
  9. Anis Maudit
  10. Triste Sade

Line-up:

  • Vaerohn – Instrumenten, zang

Links: