Nachtmaer – Van De Mare Bereen

Maar kijk! Een Belgische atmosferische blackmetalband die plotsklaps opdoemt vanuit de verte. De band Nachtmaer baseert zijn muziek en teksten op folklore, op de mære. Een kwalijke geest van een heks die je kan besluipen, omknellen en je ‘s nachts kan doen baden in het zweet. De heer Snoodaert zit achter dit project en heeft heel wat vertelsels hieromtrent verzameld. Hij is verantwoordelijk voor de gitaar, de synthpartijen en de drum (weliswaar geprogrammeerd, als ik het goed heb). Voor de vocalen doet de heer Snoodaert beroep op een collectie gastvocalisten en niet van de minste. Ronarg, die deel uitmaakt van Antzaat en Ars Veneficium, Uglúk die voorheen deel uitmaakte van Kludde, Cerulean die nog altijd deel uitmaakt van Kludde en Acharantis. Snoodaert kennen we ook van Kludde net als Bastaerd die voor deze debuutplaat, Van De Mare Bereen, de bas ter hand nam. Zo, kunnen we nog volgen? Een sterk staaltje ondergrondinteelt als je het mij vraagt, heerlijk toch. Deze plaat komt uit onder de vlag van het Thenra Collectivum.

Vier nummers en toch ruim 38 minuten muziek. Atmosferisch black metal op zijn best gebaseerd op de fundamenten, de grondvesten van de tweede golf black metal. Dreigend en tegelijk priemend start Marevlechten. Er wordt ruim de tijd genomen om deze openingstrack te doen ontplooien. Met sturende tred nemen de gitaar en de synth het voortouw en sporen ze de rest van de instrumenten aan om het wat gezapig aan te doen, althans in de eerste maten. Daarna wordt het tempo toch duchtig opgedreven. Het lijkt wel of het duistere manschap van de hoes zich een weg moet zoeken doorheen drassige Vlaamse gronden. Cerulean gooit nog wat extra viezigheid en smerigheid over het te bewandelen pad. Met een ranzige keelreutel wordt een opzwepend arsenaal aan riffs aangekondigd. Het is ditmaal Acharantis die de microfoon in de hand neemt en dit ook bijzonder bedreven doet. En zo kan je na twee nummers stellen dat grondlegger Snoodaert zijn vocalisten op de juiste tracks gezet heeft. In weinig verschilt Mijn Vlucht Door De Nacht met de openingstrack. Het nummer duurt wat minder lang maar die dreigende slependheid blijft toch bewaard. Knap ook hoe de baspartijen je samen met een aangename gitaarlijn, door de modder sleuren.

Jammer wel, I Am The Nightmare, wordt in het Engels gebracht. Te begrijpen maar misschien was het toch sterker geweest om hiervoor ook de Nederlandse taal te gebruiken, dat is maar miepen en zeuren natuurlijk. Het geheel drijft hier op wat monotone synthpartijen, bijzonder beklijvend allemaal. De Drievoudschart sluit dan weer deze bij momenten erg bezwerende plaat af. Ik schrijf het graag, toch mijn favoriete nummer van deze plaat mede door de erg doorleefde, moegetergde vocalen van de heer Uglúk. Natuurlijk worden ze een handje geholpen door opnieuw ijzersterk gitaarwerk.

Erg sterke plaat! Kwaliteitsvolle atmosferische black metal van eigen bodem, geweldig toch. Ik sluit af met te stellen dat ook het artwork er piekfijn uitziet. Kan moeilijk anders als je de hand van de heer Dewanckel zijn ding laat doen. Opnieuw subliem artwork, ik verwijs ook naar het werk dat hij afleverde voor de meest recente Theudho plaat. Wat mogen we nog van deze man verwachten en van Nachtmaer natuurlijk ook, ik ben benieuwd.

Score:

80/100

Label:

Thenra Collectivum, 2022

Tracklisting:

  1. Marevlechten
  2. Mijn Vlucht Door De Nacht
  3. I Am The Nightmare
  4. De Drievoudschart

Line-up:

  • Snoodaert – Gitaar, synth, drumprogrammering
  • Bastaerd – Bas (sessie)
  • Cerulean – Zang (sessie: Marevlechten)
  • Acharantis – Zang (sessie: Mijn Vlucht Door De Nacht)
  • Ronarg – Zang (sessie: I Am The Nightmare)
  • Uglúk – Zang (sessie: De Drievoudschart)

Link: