The Unborn uit 2004, uitgebracht door het Franse Listenable Records, bleek mijn eerste kennismaking met de Finse, melodische deathmetalmachine van Mors Principium Est. In 2006 kregen we vervolgens, via hetzelfde label, de opvolger voorgeschoteld, Liberation = Termination. Op …and Death Said Live, maakte de Brit Andy Gillion zijn opwachting. Ook nu maakte deze heer met oudgediende Ville Viljanen een nieuwe plaat met de allesomvattende titel Seven. Zou het zo simpel zijn? Seven voor de zevende full length? Laten we ons maar niet te moe maken daarin. Misschien nog het vermelden waard dat vorige langspeler, Embers Of A Dying World, een hoge score kreeg. Doet hij dat nu ook dunnetjes of dikjes over?
In ieder geval start Seven furieus en extreem lekker! A Day For Redemption opent met een majesteus keyboardthema dat eigenlijk alleen maar een aankondiging is voor de gelijkaardige gitaarpartij. Ook nu valt op dat de vocalen redelijk vooraan in de mix staan, wat op zich geen kwaad kan, maar soms voor te veel afleiding zorgt. En het is niet dat je aandacht mag verslappen. Naar goed oude gewoonte knallen de melodieuze riffs, solo’s, spannende overgangen en brute ritmethema’s ondersteund door rollend drummateriaal uit je boxen. Je hoort meteen dat deze band – gelukkig maar – niet van koers lijkt veranderd te zijn. Alles hapt lekker weg en je moet niet eens zoveel moeite doen om mee te bewegen.
Opnieuw een plaatje met een puntenaantal boven de 80, deze band krijgt keer per keer een onderscheiding (of zijn het grote?) toebedeeld en voor mijn part, helemaal terecht. Als alles goed komt, krijgen we deze jongens, samen met de landgenoten van Wolfheart, nog in 2021 op het Europese vaste land te zien.
Score:
85/100
Label:
AFM records, 2020
Tracklisting:
- A Day For Redemption
- Lost In A Starless Aeon
- In Frozen Fields
- March For War
- Rebirth
- Reverence
- Master Of The Dead
- The Everlong Night
- At The Shores Of Silver Sand
- My Home, My Grave
Line-up:
- Ville Viljanen – Zang
- Andy Gillion – Gitaar, programmering
Links: