Modder – The Great Liberation Through Hearing

Enkele jaren geleden raadde een vriend me een band aan uit onze thuisstad Gent. Deze band luisterde naar de iets wat vuile, plakkerige naam Modder en stond ergens in Gent geprogrammeerd met een andere band genaamd Mother. Kwestie van de zaken verwarrend te doen klinken, niet waar? Nu, aangezien ik het West-Vlaamse Mother vrij goed kende, besloot ik mee te gaan. Die dag werd ik ook een instant fan van het Gentse Modder. Dit vijftal sloeg me om de oren met lekkere doom sludge en daar mag je me feitelijk altijd mee slaan.

Die kameraad schreef toen ook nog voor Zware Metalen en perste in januari 2022 deze fraaie recensie uit zijn toetsenbord om het debuutalbum van Modder te beschrijven. Als ik me niet vergis zag ik de band nog op Desertfest Ghent ook. Uitstekende liveband en nu is er dus een tweede plaat: The Great Liberation Through Hearing. Ik ben het aan Gent, mijn ex-collega en de band verplicht om hiernaar te luisteren. De titel klinkt alvast veelbelovend.

Belangrijk om weten vooraleer we van start gaan: de band doet het zonder zanger of zangeres. Je wordt als luisteraar meegenomen op een instrumentale reis van net geen veertig minuten. Twee goede gitaristen, een sterke bassist, een subtiele synthesizer en een zieke drummer dienen de luisteraar op die manier een stevige portie sludge toe. De band stuurde de nieuwe plaat op naar onze redactie en omschreef de muziek deze keer niet als Doom Sludge, maar als Psych Sludge. Het kind moet een naam hebben natuurlijk, maar wanneer ik naar de plaat luister snap ik waarom de bandleden nu plots de doom lieten varen. De muziek heeft inderdaad iets psychedelisch. The Devil Is Digital (heerlijke titel trouwens) is daar het auditieve bewijs van.

Persoonlijk mis ik wel de diepere, bozere doom die de band in de debuutplaat zo prominent liet doorklinken. Belly Ache, Feral Summer en These Snakes laten de gitaren nog wel hongerig brullen, maar de echte doom is er wat van tussen gevallen. Het nummer Doom Denker is hier gelukkig de uitzondering op de regel. Tja, wat wil je met zo’n naam?

Foto: Antje Meiresonne

Van een echte Great Liberation Through Hearing is helaas dus geen sprake. Ik mis ook zang bij deze muziek. Dit zou zo’n meerwaarde kunnen betekenen. Het moet wel een beetje een goede zanger zijn natuurlijk. Met Urbanus of zanger Rinus op de vocalen gaat Modder nu ook niet bepaald arena’s laten volstromen. Verder mis ik zoals gezegd ook wat diepere, meer boosaardige doom. Nu klinkt het bij momenten net iets te proper en dus iets te weinig ‘modderig’. Pun intened.

Afsluiten wil ik echter op een positieve noot doen. Ik ga dus niet de hele tijd met ‘modder’ smijten. Flauwe grap Maud. Flauwe grap. Deze plaat is in ieder geval veel minder flauw. Modder levert met zijn tweede langspeelplaat namelijk best een leuk album af, zonder meer. Toch is dit voor mij vooral een liveband die je eens aan het werk moet hebben gezien. Naar een optreden van Modder luisteren is een beleving. Je moet het ervaren om te weten wat ik bedoel. De band speelde al iedere keer dat ik hem aan het werk zag een stevige, goede set. In die mate zelfs dat ik hem ben blijven volgen. 

Ik zag een tijdje terug reclame passeren voor een optreden van de Oost-Vlaamse blackened doomband Alkerdeel. Blijkt dat deze samen met de protagonisten van deze recensie aanstaande zaterdag optreden in het wintercircus te Gent. Alkerdeel én Modder op één optreden? Uw recensent is sowieso van de partij! Sta me toe om langs deze weg even reclame te maken voor het optreden van de beide bands, en nee ik krijg daar geen geld of tickets voor, noch ken ik één van de bandleden persoonlijk. Het is gewoon welgemeende reclame voor een band die dit verdient.

Score:

77/100

Label:

Lay Bare Recordings, 2023

Tracklisting:

  1. Belly Ache
  2. Gazing Into Domination
  3. Doom Denker
  4. Feral Summer
  5. The Devil is Digital
  6. These Snakes

Line-up:

  • Gregory Simons – Drums
  • Mathlovsky – Gitaar
  • Maurice van der Es – Basgitaar
  • Jamal Talibi – Gitaar
  • Simon Felix – Synthesizers

Links: