Hoeft een man als Mark Morton nog een introductie? Eigenlijk niet, want laat nu net hij diegene zijn die ons de afgelopen drie decennia – samen met de overige leden van Lamb Of God – wist te verblijden met geniaal gitaarspel en er mede daardoor een totaal nieuwe definitie ontstond rond het begrip heavy metal. Morton beschikt bovendien over een unieke speelstijl waaruit een hele resem aan gedenkwaardige alsook intrigerende nummers voortvloeiden. Of zijn jullie Vigil, Walk With Me In Hell of Redneck al vergeten? En ja, soms durft hij eens van de platgetreden paden af te wijken om zo opnieuw kracht te putten uit het onbekende waarmee hij dan wordt geconfronteerd. Het resultaat: een eerste soloalbum, getiteld Anesthetic.
Het album opent met Cross Off. Het nummer beschikt als geen ander over een diepe lyrische inhoud, waarbij de sterke zang van wijlen Chester Bennington helemaal centraal staat en meteen zorgt voor een explosie aan herinneringen en nostalgische gedachten. In Sworm Apart, één van mijn persoonlijke favorieten, zoekt Jacoby Shaddix (Papa Roach) dan weer eerder de alternatieve sferen op, terwijl Mark Lanegan de typische rockers onder ons zal weten bekoren door het ingetogen Axis. Vervolgens mag Myles Kennedy een soulvol geïnspireerd Save Defiance te berde brengen dat naast een heleboel melodieuze elementen de nodige ondersteuning vindt bij een uiterst emotioneel beladen refrein. Anesthetic bevat zelfs enkele old school metal gerelateerde werkjes zoals Back From The Dead of The Never waar respectievelijk Josh Todd (Buckcherry) en Chuck Billy (Testament) plaatsnemen achter de microfoon. Maar Morton durft ook zeker risico’s nemen. Een duidelijk bewijs daarvan zijn het experimentele Reveal of de meer zuidelijk getinte song Blur. The Truth Is Dead mag het soloproject afsluiten. Het is een erg aanstekelijke track die voornamelijk wordt gedragen door de cleane vocalen – weliswaar afgewisseld met de nodige gruntpartijen – van zowel Randy Blythe als Alissa White-Gluz.
Binnen een lengte van ongeveer tweeënveertig minuten zorgt Anesthetic misschien wel voor het meest uitgebreide muziekpalet van de afgelopen jaren. Gewoonweg verbluffend! Mark Morton tast daarbij niet alleen zijn grenzen af als muzikant, hij slaagt er bovendien wonderwel in om op sublieme wijze alle muzikale puzzelstukjes tot één geheel te kneden, zodat ze een ontegensprekelijke match vormen met de zangprestaties van onder andere Bennington, Kennedy, Blythe en White-Gluz. Buiten de briljante gitaarsolo’s – waarmee de ganse plaat zit doorweven – is zeker het emotionele gegeven een uiterst belangrijk aspect binnen Anesthetic. Als luisteraar voel je namelijk meteen heel veel verbondenheid wanneer lyricgewijs de nummers zich een allereerste keer door je trommelvliezen wurmen. Kortom: Mark Morton levert een werkstuk af dat uitstijgt tot een ongeëvenaarde ervaring en daarmee regelrecht een plaats heeft veroverd in mijn lijstje van albums van het jaar.
Score:
87/100
Label:
Spinefarm Records
Tracklisting:
- Cross Off (Ft. Chester Bennington)
- Sworn Apart (Ft. Jacoby Shaddix)
- Axis (Ft. Mark Lanegan)
- The Never (Ft. Chuck Billy & Jake Oni)
- Save Defiance (Ft. Myles Kennedy)
- Blur (Ft. Mark Morales)
- Back from the Dead (Ft. Josh Todd)
- Reveal
- Imaginary Days
- The Truth Is Dead (Ft. Alissa White-Gluz & Randy Blythe)
Line-up:
- Mark Morton – Gitaar
Links: