Laster – Andermans Mijne

Laster, een trio van eigen bodem met als uitvalsbasis Utrecht en ver daarrond, bestaande uit leden van Freja, Willoos, Nusquama, Silver Knife en nog zo vele andere bands, is altijd al een beetje een geval apart geweest. De heren combineren sinds 2012 typische blackmetalelementen met alles wat hen interesseert uit andere genres zoals jazz, rock, shoegaze en artpop en voegen daar naar eigen smaak nog wat post-blackmetalelementen aan toe. Muzikaal is het een geheel eigen reis, een reis die ze verderzetten met Andermans Mijne na Het Wassen Oog in 2019 via Prophecy Productions uitgebracht te hebben. Recent schitterden de heren nog op het Prophecy Fest tussen andere grootheden en over enkele weken schepen ze in op een tour met de Japanse grootmeesters van de experimentele black metal, Sigh.

Tien vingers en tien tenen zijn er, ook bevat deze plaat tien nummers. Wat dat met elkaar te maken heeft, weet ik niet maar het klinkt langs één kant even experimenteel als deze plaat. Normaal ben ik niet zo thuis in muziek die heel veel hoeken en kanten heeft, die dan weer de ene of gene richting uitgaat. Dit collectief overtuigt me het echter wel te doen. Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste is het gemaskerde aspect van de heren net weer anders dan de doorsnee kap, ten tweede zag ik hen live aan het werk enkele jaren geleden en je mag gerust weten dat dit bijzonder indrukwekkend was. De complexiteit die ze brengen op plaat, brengen ze ook gewoon live op een erg strakke wijze. Ten derde, en laat ons gewoon eerlijk zijn, een beetje chauvinisme, een beetje ons-kent-ons, het kan soms ook gewoon geen kwaad. Dit laatste zou alleen geen hinderpaal mogen zijn voor een eerlijke mening.

Eerlijkheidshalve moet ik ook schrijven dat ik de oudere platen niet heb beluisterd en dat dit Andermans Mijne gewoon een tweede blootstelling is aan de (muzikale) kunsten van dit drietal na de live-verschijning waar ik eerder over sprak. Andermans Mijne, Kunstlicht, Poëtische Waarheid, Stenen Spiegel, allemaal titels van nummers die zeker je aandacht vragen. De openings- en titeltrack omzoomt je direct met complex gitaarwerk, cleane zangpartijen en wandelende basthema’s. De teksten van de heer Sylwin zijn van een bijzonder hoog niveau. Nog vóór je lijkt verloren te lopen in dit eerste nummer, komt er een blastpartij voorbij die je kort weer op het rechte blackmetalpad brengt, iets wat even verderop in het nummer nog eens wordt herhaald.

Kunstlicht is een ingewikkeld orgasme van verschillende lijnen die, als je goed door luistert, toch echt wel blijven kleven, net als in Poëtische Waarheid trouwens. Een nummer dat voor mij toch heel wat andere invloeden (jazz, shoegaze…) kent. Indrukwekkende cleane vocalen, spacy tonen over een blastpartij, je moet het maar verzinnen. Stenen Spiegel verzamelt alle sterke punten van de vorige nummers. Rollende baslijnen, blastpartijtjes, complexe gitaarlijnen en dito zangpartijen zijn in staat zelfs een stenen spiegel in gruzelementen te gooien.

Dit Laster verdient alle eer en lof. De combinatie van verschillende stijlen resulteert in een erg hoekige en puntige plaat getiteld Andermans Mijne. Denk aan bands als Ved Buens Ende, Dødheimsgard, Sigh en waarschijnlijk vele andere. Het is niet direct mijn pakkie-an maar toch puik werk.

Score:

80/100

Label:

Prophecy Productions, 2023

Tracklisting:

  1. Andermans Mijne
  2. Kunstlicht
  3. Poëtische Waarheid
  4. Wachtmuziek
  5. Achterstevoren
  6. Vorm Alleen
  7. Stenen Spiegel
  8. Onzichtbare Muur
  9. Afgelopen Tijd
  10. Doodgeboren

Line-up:

  • Sylwin – Basgitaar
  • Wessel – Drums
  • Nicky – Zang, gitaar

Links: