Jinjer – Macro

Begin dit jaar wist Jinjer ons al te voeden met een ijzersterke EP, getiteld Micro. Een EP met zeer groovende doch brute metal en met het succesnummer Teacher, Teacher. Nu we richting het einde van dit bijzonder brute metaljaar gaan, brengt het Oekraïense geweld een volledig album uit, toepasselijk genaamd Macro. Is dit volledige album net zo smullen als de EP?

Negen tracks en een goede veertig minuten speeltijd, dat is wat de luisteraar ditmaal ontvangt. Veertig minuten waarin we een hoop groove, een hoop beukende, slammende riffs en een aantal brute blastbeatmomenten horen. Iets waar deze band vaak in slaagt, is de plaat te laten beginnen met een knaller. Zo ook met Macro en de track On The Top. Startend met een dissonante gitaarriff en een polyritmisch drumstukje, grijpt het de aandacht gelijk en het duurt niet lang voordat de bruutheid begint. Tatiana schreeuwt weer als vanouds hard en gruwelijk. Voeg dat samen met de instrumenten en men heeft een flink stukje harde metal te verwerken. En dat gecombineerd met het pakkende refrein (“Is it lonely on the top?”) maakt dit een prima begin!

Maar deze plaat is natuurlijk niet alleen maar bruut geweld en harde vocalen. Net als op vorige releases, is Tatiana ook aanwezig met haar cleane zang, dat soms wat weg heeft van Guano Apes (maakt ‘ie gewoon tweemaal dezelfde referentie!). En niet alleen de zang wijkt zo af en toe af, ook muzikaal gaat het soms een totaal andere richting in. Zo ben je lekker lomp aan het headbangen en met de armen aan het slingeren als een hyperactieve aap (en gooi je de spullen op het bureau ook nog eens om, handige Harrie!) op Judgement (& Punishment) en zo krijg je ineens een stukje reggae tussendoor. Verwarrend? Nou is het niet de eerste keer dat een metalband reggae in de nummers verwerkt (P.O.D. deed dit bijvoorbeeld jaren geleden al), maar zeldzaam is het zeker. Gelukkig is er ook genoeg compensatie voor de metalheads, in de vorm van blastbeats, waar ik graag meer van zou willen horen.

Met nog een paar uitspatters op de plaat, zoals het captiverende Retrospection, waar Tatiana een stukje in haar moedertaal (?) zingt, het muzikaal interessante Noah, het zeer groovende Home Back en het bruut harde The Prophecy, is er genoeg interessants aanwezig om Macro de aandacht te geven. De afsluiter is ook leuk gedaan. Met de naam lainnereP was het even nadenken wat men bedoelde, maar al gauw is de link gelegd met Perennial van de EP Micro. Geinig concept! De track zelf is volledig instrumentaal en voelt een beetje als een (hetzij een vrij lange) openingstrack. De plaatsing is ietwat vreemd, maar de atmosfeer is wel erg tof uitgevoerd.

De productie is ook opnieuw van prima kwaliteit en mooi vol, maar dat zijn wij inmiddels wel van Jinjer gewend. Toch ben ik aan het einde van de streep niet volledig overgehaald. Waar de EP eerder dit jaar ontzettend krachtig was en mij (en menigeen) deed smachten naar meer, heb ik dat aan het einde van dit album niet zo sterk. Tuurlijk, het was vermakelijk en er is genoeg kwaliteit aanwezig, maar op één of andere manier komt het verhaal niet zo sterk over als bij eerder materiaal. Dus, conclusie: Macro is minder sterk dan voorgaande releases, maar desondanks hard, bruut en swingend genoeg om hoge ogen te gooien. Metalheads, get your ‘groove’ on!

Score:

79/100

Label:

Napalm Records, 2019

Tracklisting:

  1. On The Top
  2. Pit of Consciousness
  3. Judgement (& Punishment)
  4. Retrospection
  5. Pausing Death
  6. Noah
  7. Home Back
  8. The Prophecy
  9. lainnereP

Line-up:

  • Tatiana Shmailyuk – Zang
  • Roman Ibramkhalilov – Gitaar
  • Eugene Abdukhanov – Basgitaar
  • Vladislav Ulasevish – Drums

Links: