Het is Tobias, die je nog kent van Cypher en I Chaos, die achter Interpolant zit. Hij is aan Arbor begonnen tijdens de donkere maanden van 2020, omdat hij ‘ns wilde checken of hij nog zware muziek kon maken. Weliswaar met een dominantere rol voor de synthesizer en met atypische songstructuren, toonaarden en ritmepatronen. Dat leest alsof het heel erg progressieve en elitaire kost gaat worden, maar klinken doet het totaal anders dan wat je van iets dat ‘prieel’ heet zou verwachten.
Innovatief is een term die een beetje te vaak gebruikt wordt. Voor de extreme industrial metalinterpretatie die Interpolant er met Arbor op nahoudt, is het woord volledig terecht. Wij hebben alleszins nog niks soortgelijks gehoord. Gewoonlijk begint Tobias met een tweetal synthesizergewelven. Die kunnen bestaan uit bazuinende bombastische bakens, dramaturgische orgels, maar ook onheimelijke systeemtransmissies. Eerst dachten we dat er geen drums waren. Die zijn er wel, zij het zeer subtiel. De voornaamste percussie komt van het polyritmische gitaargedreun, dat bewerkt is tot een soort colloïdale impactgolven.
In ieder geval, Tobias mag gerust zijn: hij kan nog steeds zware muziek maken. Moest je dit opzetten onder een prieel, het zou ons niet verwonderen dat dat ding droog de grond inschiet en verdwijnt. Dat zouden we ‘ns moeten checken.
Label:
Terminarch Records, 2021
Tracklisting:
- Aspen Grove
- Sycamore
- Ascendant
- Tannhäuser Gate
- Monument
- Semper Virens
- The Cartographer’s Song
Line-up:
- Tobias Borra – Vocalen, alle instrumenten
Links: