Griffon – De Republica

Griffon is een Franse blackmetalband die al in Parijs rondloopt sinds 2012. De Republica is plaat nummer drie van dit bonte gezelschap. Ik kan me de vorige plaat ὸ θεός ὸ βασιλεύς (De God, De Koning) nog wel herinneren. Waarom bont gezelschap? Nu, Arahon die binnen deze band verantwoordelijk is voor de zang, doet ook zijn stembanden trillen in het machtige A/Oratos. Terwijl gitarist Sinaï een verleden heeft als muzikant binnen Moonreich en nu ook live sessiegitaarwerk doet bij de avant-gardisten van Pensées Nocturnes. De man op de drumkruk Kryos heeft ook een verleden in het eerder vermelde, erg sterke Moonreich. En zo zie je dan maar weer dat elke school, ook de Franse, zijn leerlingen goed laat samenwerken. De leermeester? Dat is opnieuw het Franse Les Acteurs De L’Ombre Productions. We zijn er als Zware Metalen zo wat kind aan huis.

De Republica komt digitaal maar ook fysiek. Zeker deze laatste en dan vooral de vinyl versie ziet er fantastisch uit mede door het bijzondere artwork. Het spreekt voor zich dat dit viertal ons eens even, iets meer dan 35 minuten, een geschiedenisles gaat geven. Zo wandelen we deels door het leven van Jean Jaurès, een icoon betreffende het socialistische denken. Ook komen we in gesprek met de moordenaars van Julius Caesar en hebben we het over de revolutie onder King Charles X in 1830 om dan naar 1871 over te vliegen en het te gaan hebben over de woelige Parijse tijd. In 1905 kwam er dan een wet die Kerk en Staat van elkaar gescheiden hield. Het spreekt voor zich dat dit behoorlijk wat zever en gedoe gaf toen. Uiteindelijk komen we dan uit in 1958 of beter geschreven 2022 want toen hield de Franse president zich niet aan de gemaakte afspraken en duwde hij toch zijn wil in het parlement door ondanks het uitblijven van een democratische meerderheid. De vraag stelt zich nu, hoe vertaalt zich dat allemaal muzikaal? Zet je schrap…

Ja hoe! Na voorzichtige cleane partijen duurt het niet lang alvorens de muziek van deze Fransen als een kogel uit een geweer naar je toe komt geschoten. Ze vertellen natuurlijk ook over de moord op de man uit de Tarn. Rollende en denderende dubbele basthema’s, blastbeats, melodische leadpartijen en fragmenten/tekstflarden uit de tijd van Jean Jaurès maken al snel indruk. De vocalen zijn vrij prominent vooraan in de mix aanwezig waardoor zo nu en dan, zeker bij de snellere partijen, de gitaar en/of bas wat naar de achtergrond worden geduwd. Ook het drumgeluid is behoorlijk klinisch, maar neem je alles samen dan lijkt dit wel te werken. Het mes dat door de lucht zoeft. Je voelt het bijna gebeuren in The Ides Of March. En hup, het lemmet snijdt door het vlees van de geliefde Caesar. Je hoort, denk ik, zelfs de vrije Engelse vertaling vanuit het Grieks, Kai su ei ekeinon; kai su teknon. Het komt neer op het feit dat Caesar zijn zoon Brutus herkend als moordenaar en deelgenoot van de rebellie. Het mag dan ook niet verbazen dat de muziek van deze Fransen je bij de keel grijpt en zo puntig is als het lemmet, alsof je het zelf in je rug voelt. La Semaine Sanglante raast als een brute troep rebellen door de hoofdstraat van Parijs terwijl A L’Insurrection enkele ogenblikken geduld vraagt door middel van viriel gitaarspel.

Griffon heeft met De Republica een bijzonder aangenaam werkstuk gemaakt. Kijk je naar de cultuurhistorische lessen die we krijgen, naar het artwork maar ook naar de muzikaal technische uitvoering dan kan je deze plaat zeker een topper noemen.

Score:

85/100

Label:

Les Acteurs De L'Ombre Productions, 2024

Tracklisting:

  1. L’Homme Du Tarn
  2. The Ides Of March
  3. À l’Insurrection
  4. La Semaine Sanglante
  5. La Loi De La Nation
  6. De Republica

Line-up:

  • Sinaï – Gitaar
  • Aharon – Zang
  • Kryos – Drums
  • Antoine – Gitaar

Links: