Fulci – Exhumed Information

Onlangs schreef ik al over de heruitgave van Fulci’s debuut Opening The Hell Gates, waarbij ik ook het toen naderende derde album al aankondigde. Inmiddels ligt Exhumed Information van het Italiaanse deathmetalgezelschap in de schappen, maar de cultliefhebbers laten de (on)doden dit keer echter rustig in hun kisten stinken.


Fulci maakt dit keer een opvallende keuze, want voor de nieuwe schijf werd de film Voices From Beyond uit 1994 afgestoft. Opvallend, want deze film staat niet bepaald bekend als een hoogvlieger in het oeuvre van filmmaker Lucio Fulci. Toch is er voor de band genoeg charme te vinden in deze Italiaanse crime giallo om de nodige inspiratie uit te putten. We gaan namelijk van start met de autopsie van Giorgio Mainardi, het personage om wiens moord de film draait. Één van de kritieken op de film is dat voor een zogenaamde whodunit al snel duidelijk is wie de narcistische vader des huizes zo graag tussen zes planken zou willen zien wegrotten. Gelukkig werd er nog een twistje aan toegevoegd. De gebruikte filmsample, waarin we horen hoe meneer Mainardi ontleed wordt door de lijkschouwer, is door de anonieme gastartiest TV-Crimes bewerkt met synths, terwijl tergende kinderzang (bij gebrek aan een betere benaming) uit de opening van de film eraan is toegevoegd. Deze TV-Crimes zal zijn kunsten overigens pas echt laten schijnen op het einde van deze plaat.

Autopsy zet de sfeer, maar met Voices gaan we vervolgens pas echt van start en gaat de beuk er als vanouds in. De kenmerkende zagende riffs en de gore stem van Fiore zijn weer paraat, maar ook valt al snel op hoe Fulci als band gegroeid is. Het klinkt allemaal net iets technischer en doordat de band het experimenteren niet schroomt, voorkomt het een herhaling van zichzelf te worden. Het knallende, trage intro van Nightmare doet me ontzettend veel denken aan het intro van het Body Count nummer I Used To Love Her en diens betere, alternatieve versie The Law. Je krijgt in ieder geval een heerlijk gemeen klinkende track voor de kiezen, zoals in het venijnige midtempo werk van Slayer.

Opvolgende nummers Evil, Funeral en Tomb houden de kwaliteit hoog en knallen in rap tempo voorbij. Maar wat ik al noemde is de twist die in de film zat. Hoe toepasselijk is het dan ook om als band dit te spiegelen op het album. De laatste vier nummers zijn namelijk volledig instrumentale nummers, vrij van deathmetalinvloeden en in samenwerking met TV-Crimes, die de nummers doorspekt met klassieke horrorfilmsynths. De keuze is bijzonder en zal niet door iedereen toegejuicht worden, maar met het oog op de kerndoelgroep is het ook een gevatte experimentele keuze. Met het sfeervolle Glass, dat als eerste nummer werd vrijgegeven, maakte de band al de gewaagde keuze om hiermee de respons te checken, maar na de vele replays vind ik het zeer te rechtvaardigen. Fulci is immers vanaf het debuut al niet bang om te experimenteren met invloeden van buiten het eigen genre, zolang het maar past binnen het concept van Lucio Fulci. Het atmosferische vierluik vormt dan ook een trotse ode aan de jaren tachtig horrorcultuur en de componisten van die era.


Exhumed Information voelt wellicht minder conceptueel dan voorganger Tropical Sun wegens het gebrek aan memorabele samples, want eerlijk is eerlijk: die heeft de film gewoon nauwelijks. Dat gezegd hebbende is deze derde plaat er één waar de band trots op mag zijn, want als je ruim dertig jaar later aan een ondermaatse Lucio Fulci film een memorabel Fulci album kunt koppelen, dan verdien je je eigen cultstatus.

Score:

84/100

Label:

Time To Kill Records, 2021

Tracklisting:

  1. Autopsy (ft. TV-Crimes)
  2. Voices
  3. Nightmare
  4. Evil
  5. Funeral
  6. Tomb
  7. Glass (ft. TV-Crimes)
  8. Child (ft. TV-Crimes)
  9. Fantasma (ft. TV-Crimes)
  10. Cemetery (ft. TV-Crimes)

Line-up:

  • Klem – Bas
  • Dome – Gitaar
  • Fiore – Vocalen

Links: