Foretoken – Triumphs

Elke cultuur kent ze, brengt ze mondeling of op schrift over en hecht er vaak grote waarde aan: mythen, sagen en legenden. Samen met sprookjes, fabels en broodjeaapverhalen zijn ze, hoewel ze niet hetzelfde zijn, toch onder één verzamelnaam te vangen: het volksverhaal. Ze zijn voor een gemeenschap vaak van grote cultuurhistorische waarde. Met hun fantasierijke, levendige inkleuringen zijn ze vermakelijk om naar te luisteren of te lezen. Maar dat niet alleen: volksoverleveringen bevatten vaak ook een moraal of levensles. Ze zijn er ter lering en vermaak. Vaak zijn ze gekoppeld aan bepaalde rituelen, bevatten ze een waarschuwing of moralistische boodschap of vormen ze de verklaring voor sociale of natuurlijke fenomenen.

Voor het Amerikaanse Foretoken – bestaand uit gitarist Steve Redmond en zanger Dan Cooley – vormen mythen, sagen en legenden een bevlogen bron ter inspiratie. Hun nieuwste werk, het album Triumphs, gaat over pyrrusoverwinningen: overwinningen die zo kostbaar zijn dat de voordelen ervan niet meer opwegen tegen de nadelen. Het tweetal neemt daarbij verhalen over geweld, tragedie en verdriet van over de hele wereld (China, Griekenland, Iran, Ierland, Mexico, Scandinavië en Schotland) als uitgangspunt voor het tweede album.

Zo is Remnant of Valor gebaseerd op Beowulf, een heroïsch, episch gedicht in het Oudengels en in allitererende versvorm. Het is naar alle waarschijnlijkheid in de tiende eeuw door Scandinavische migranten mondeling overgebracht naar Engeland. The Wraith That Weeps gaat over La Llorona. Ken je het verhaal uit Mexico van de mythische wraakzuchtige geest waarvan wordt gezegd dat ze in de buurt van watermassa’s ronddwaalt, rouwend om haar kinderen die ze heeft verdronken? The Labors vertelt het verhaal uit de Griekse mythologie van Heracles, de zoon van oppergod Zeus, die twaalf werken moest verrichten en deze met sluwheid en kracht wist te klaren. Er valt enorm veel meer over deze en de andere nummers te vertellen, maar is het niet veel leuker daarvoor zelf op ontdekkingstocht te gaan?

Dat de thematiek van over de hele wereld komt, hoor je in het taalgebruik in de nummers terug. Hoewel Engels de taal is die door het tweetal wordt gebruikt, maken Redmond en Cooley op momenten ook gebruik van een paar regels Zweeds (Remnant of Valor) of een refrein in het Spaans (The Wraith That Weeps).

Niet alleen de tekstuele inhoud op Triumphs is afwisselend en kleurrijk, dit geldt ook voor de negen composities op het album. De muziek steekt – om het maar in het thema van het album te houden – fabelachtig en gevarieerd in elkaar. Het duo uit Hampton, Virginia (Verenigde Staten) legt met melodieuze en technische death metal een stevige, donkere basis neer en voegt daar symfonische en folk elementen aan toe. Laatstgenoemde elementen zorgen voor een epische sfeer, die in dit geval een mooie aanvulling op het geheel zijn in plaats van dat ze de boventoon voeren. Door krachtige, snijdende passages vol blastbeats en furieus gitaarwerk in te bouwen, krijgt de muziek een zwartgeblakerd randje. Ze vormen een heerlijk evenwicht met het melodisch gitaarwerk. Met het aanbrengen van tempoveranderingen (Devil O’ the Sea), vlijmscherpe, dreigende solo’s (The Labors, His Riastrad), keyboards die lagen sfeer toevoegen en kleine nuances hier en daar (de flamencogitaar in The Wraith That Weeps, de rustieke intro’s van zowel Revenant of Valor en A Tyrant Rises as Titans Fall) komen de nummers boeiend, afwisselend en complex tevoorschijn.

Helemaal met zijn tweeën doet het duo het overigens niet. Hannes Grossmann (onder andere Alkaloid, Eternity’s End, en voorheen ook in Necrophagist en Obscura) heeft de drums ingespeeld op het album en Brandon Ellis (The Black Dahlia Murder) verzorgt de gitaarsolo op A Tyrant Rises as Titans Fall. Verder is de laatste track niet van eigen hand, maar een cover van Naglfar, een band door wie beide bandleden sterk zijn beïnvloed.

Triumphs van Foretoken is een geweldig album geworden; eentje waarop intensiteit, afwisseling en sfeer fraai samengaan en tot uiting komen in krachtige, kwalitatief sterke composities. Is het te makkelijk om te roepen dat de titel van het album zijn naam eer aan doet? Hoe dan ook, liefhebbers van symfonische melodieuze, technische death metal gaan hier urenlang plezier aan beleven.

Score:

88/100

Label:

Eigen beheer, 2023

Tracklisting:

  1. Revenant of Valor
  2. Demon Queller
  3. The Wraith That Weeps
  4. The Labors
  5. Serpent King’s Venom
  6. His Riastrad
  7. Devil o’ the Sea
  8. A Tyrant Rises as Titans Fall
  9. I Am Vengeance

Line-up:

  • Steve Redmond – Gitaar, orkestraties
  • Dan Cooley – Vocalen

Links: