Exess – Deus Ex Machina

Exess, een beginnende band uit Zwitserland, bestaande uit zangeres Céline Bart, gitarist Stéphane Vroidvaux, drummer Alan Montanari en bassist David Pauli, heeft dit jaar het album Deus Ex Machina uitgebracht via Fastball Music. Er staat her en der te lezen dat de band beïnvloed is door Pantera en Machine Head, maar daar zou ik niet te veel belang aan hechten. Deus Ex Machina telt negen nummers en klokt af na ongeveer drie kwartier.

Na enkele luisterbeurten heb je al snel door dat Exess geen volbloed metalband is. Niet dat dat per se een must is, maar om dan namen te droppen als Pantera en Machine Head, dat lijkt me niet aan de orde. Exess is een radiovriendelijke poprockband met een metalen afwerking, een afwerking die zich laat horen in de groovende sound van de leadgitaar en de drumsound die best wel wat metalfestival-body heeft. Hier en daar regeren deze instrumenten (tweede helft van Chrysalis), samen met de funky bas, maar meestal gaat de aandacht naar de licht melancholische zangstem van frontvrouw Céline Bart. Het album Deus Ex Machina neigt voor mij dus veeleer naar Guano Apes en Skunk Anansie, met een Amerikaanse rockmetalfeel (Sevendust en consorten) en wat gedateerde groove-/nu-metal dan krachtiger spul. Naar eigen zeggen recycleren ze rock en metal, wat mooier gezegd is dan het uiteindelijk klinkt. Maar het klopt wel!

Als je rekening houdt met halve slows (met twee dansen op een halve vierkante meter) en halfzachte zoetzure nummers, dan valt er voor de headbanger of luchtgitaarheld nog weinig plezier te beleven aan dit album. Ben je echter van het type dat wel houdt van een intiem – lichtbewolkt – poppy nummer met een gegalvaniseerde klank, zoals ook je Studio Brussel-luisterende collega’s (geen idee welke zogenaamde hedendaagse rockradiozenders er in Nederland zijn), dan kun je hier helemaal mee aan de slag.

Moeilijk om hier laaiend enthousiast over te zijn, maar trek vooral je eigen conclusie en luister even naar het bijzonder jaren negentig aandoende The Letter. Wie weet zorgt het voor een kippenvelmomentje tijdens deze halve hittegolf. En o ja, ze sluiten af met de Sleeping Satellite-cover, origineel van Tasmin Archer.

Score:

70/100

Label:

Fastball Music, 2020

Tracklisting:

  1. Not An Eternal Day
  2. Find A Shelter
  3. The Letter
  4. Chrysalis
  5. Feel The Right Hand
  6. Pay No Mind
  7. Bittersweet Lullaby
  8. Nothing Is Left
  9. Sleeping Satellite (Tasmin Archer-cover)

Line-up:

  • Céline Bart – Zang
  • Stéphane Vroidvaux – Gitaar
  • Alan Montanari – Drums
  • David Pauli – Bas

Links: