Proloog
Als je vroeger, in het pre-internettijdperk, wat bestelde uit Noord-Amerika kon het minimaal drie maanden duren voordat je bestelling arriveerde. Vaak werd het verstuurd via zeepost, omdat luchtpost niet te betalen was. En in de tussentijd maar hopen dat het pakket niet was zoekgeraakt of gejat. Uitgebreide trackingsystemen zoals we nu kennen waren er nog niet. Deze tijden van lang wachten lijken terug te zijn gekomen: mijn bestelling van Doomsday Profit heeft er ruim drie maanden over gedaan om op de mat te vallen.
Tegenwoordig kan je via eenvoudige trackingsoftware precies zien waar je pakket is en is het een kwestie van dagen totdat je bestelling vanuit Noord-Amerika in Nederland is. De vertraging ligt momenteel bij de douane. Het ‘lijkt’ wel of, sinds de coronacompensatiemaatregelen, elk pakket van buiten de EU wordt gecontroleerd, opengemaakt en belast. Ook al valt de waarde van de bestelling binnen de norm, het openmaken alleen al kost tegenwoordig geld. Deze ‘customs clearances’ duren minimaal twee maanden. Geduld is weer een schone zaak geworden.
In Idle Orbit
Genoeg gezever over ambtenaren die ook maar gewoon hun werk doen. Doomsday Profit is een kwartet afkomstig uit Raleigh, North Carolina. Bij velen zal er een lichtje gaan branden na het lezen van de plaatsnaam Raleigh en de staat North Carolina. Raleigh: de geboorteplaats van Corrosion of Conformity. North Carolina: de staat bekend van zompige doom, sludge metal en DIY-ethiek met bands als Cosmic Reaper, Hour of 13, Crystal Spiders en met Weedeater als ambassadeur. Doomsday Profit past perfect in dit rijtje. Ik heb zelfs ergens gelezen dat de band al veel stof heeft doen opwaaien met zijn, in eigen beheer uitgebrachte EP, In Idle Orbit.
De eerste twee nummers van de EP, Crown of Flies en Scryers of the Smoke, trakteren je op een lange, zware en flink vervuilende treinrit op weg naar dystopische oorden. De rit is doorspekt met zware riffs, zompige drums en het raspende stemgeluid van zanger Bryan Reed dat doet denken aan Weedeater’s Dave Collins. Nu ik toch aan het vergelijken ben lijkt de band muzikaal uit dezelfde waterpijp te roken als Bongzilla en wonen ze in een grot die is ingericht door de mannen van Conan.
Ik schrok even en dacht Lemmy te horen aan het begin van de derde track Cestoda. De band klinkt hier iets subtieler door het wat rustiger aan te doen. In tempo dan. Het is een heerlijk, trager, maar niet minder hard, nummer met één dikke riff en prima gitaarsolo aan het einde. De volgende twee nummers, Consume the Remains en Destroy the Myths, klinken zoals de eerste nummers. Vuige, smerige bluesriffs, vervormd basgeluid en lomp drumwerk: als een lekker vet ontbijt met veel eieren, spek en een bloody mary om de kater weg te spoelen. De afsluiter Bring out Your Dead is een instrumentaal, drone-achtig nummer van dik tien minuten. Veel vervormd gitaar- en basgeluid, na-echoënde klanken en veel gitaarfeedback.
Label:
Eigen beheer, 2021
Tracklisting:
- Crown of Flies
- Scryers of the Smoke
- Cestoda
- Consume the Remains
- Destroy the Myths
- Bring Out Your Dead
Line-up:
Bryan Reed – Gitaar, zang
Kevin See – Gitaar
Ryan Sweeney – Bas
Tradd Yancey – Drums
Links: