Bands sleutelen in de studio vaak weken en soms maanden lang aan het geluid om een optimaal klinkend werkstuk uit te brengen. Qua klank kunnen live releases dan ook vaak niet tippen aan studioalbums. Toch kan een livealbum nog steeds een welkome aanvulling zijn op de reguliere releases van een band. Dat is vooral het geval als aan een aantal voorwaarden is voldaan. De band moet op de opgenomen avond in goeden doen zijn geweest, de setlist moet kloppen en “vloeien” en in het geluid moeten zowel de muziek als de livesfeer tot hun recht komen. Bij legendarische liveopnamen is er als kers op de Schwarzwalder Kirschtorte vaak nog iets bijzonders als een cover die niet op de studioreleases te vinden is, uitvoeringen die bijzonder afwijken van de LP versies, een gastoptreden of zelfs een heuse fuck up. Laten we voor de gein (u weet, daar houden blackmetallers van) Live In Berlin, het eerste livealbum van Der Weg Einer Freiheit eens langs deze meetlat leggen.
Aan de eerste voorwaarde wordt ruimschoots voldaan. Wie luistert naar Live In Berlin, hoort een band in vorm. De drummer kan de vereiste snelheden gemakkelijk aan en speelt daarnaast ook nog eens zeer gevarieerd. Een genot om te horen! De gitaristen willen echter niet onderdoen en laten zowel in de snelle blackmetalriffs als in de sfeervollere passages (het wordt soms bijna post-metal) horen dat zij alles onder controle hebben. Minstens zo indrukwekkend zijn echter de ijzingwekkende screams van Nikita Kamprad. Waar sommige blackmetalzangers in een livesituatie kopje onder gaan (of stevig moeten worden geholpen door de techniek), lijkt hij zich wel heel gemakkelijk staande te houden. Vinkje één is dus gezet.
Ook op de setlist is weinig af te dingen. Der Weg Einer Freiheit speelde op de opgenomen avond van 14 oktober 2017 een soort carrièreoverzicht. Van elk van de eerste drie albums komen twee nummers langs (dan reken ik de bonustrack van het eerste album mee). Het laatste, overigens zeer goed ontvangen, album Finisterre krijgt met drie nummers begrijpelijkerwijs nog wat extra aandacht. Natuurlijk zal de echte fan misschien net zijn favoriete nummer missen, maar daar is moeilijk aan te ontkomen als een band al wat langer bezig is en in die tijd ook nog eens een aanzienlijke ontwikkeling heeft doorgemaakt. Hoogtepunten zijn wat mij betreft in ieder geval Repulsion met zijn (inderdaad) weerzinwekkende, bijna gluiperige gitaarpartijen, Skepsis I waarin de gitaarleads prachtig ambachtelijk laagje voor laagje worden opgebouwd alsof het een post-metalplaat zou zijn en het dertien minuten durende Zeichen waarin melodie en woestenij elkaar afwisselen en duidelijk wordt dat Der Weg Einer Freiheit ook in 2012 al het experiment opzocht. Vinkje twee is ook binnen.
Een echte Kirsch heb ik niet gevonden, maar Live In Berlin is zonder meer een goede liveplaat. Als fan van Der Weg Einer Freiheit en bij uitbreiding van sfeervolle, maar nijdige black metal had u deze al kunnen en misschien wel moeten bestellen. Naar de platenzaak hoeft u er echter niet voor te rennen. Live In Berlin kent maar één format: digitaal. Dat wil zeggen … volgens de informatie van de platenmaatschappij. Oplettende lezers hebben er inmiddels terecht op gewezen dat het album ook op vinyl is uitgekomen. Om die versie te bemachtigen zou je best wel eens snel moeten zijn.
Label:
Season Of Mist, 2019
Tracklisting:
- Einkehr
- Der Stille Fluss
- Repulsion
- Skepsis Part I
- Skepsis Part II
- Ewigkeit
- Zeichen
- Aufbruch
- Lichtmensch
- Ruhe
Line-up:
- Nikita Kamprad – Gitaar, vocalen
- Tobias Schuler – Drums
- Nico Rausch – Gitaar
- Nico Ziska – Basgitaar
Links: