Countless Skies – Resonance

Het Engelse Countless Skies heeft nooit bekend gestaan als louter een melodieuze deathmetalband. Natuurlijk is dat wel wat een groot deel van het geluid van het viertal uit Hertfordshire laat horen op het in 2016 uitgekomen album New Dawn en het meest recente album Glow (2020), maar het geheel is veel rijker, progressiever. Zo is de band nimmer wars geweest van het inbouwen van dromerige melodieën en ingetogen gedeeltes, waarop het tempo ervan afgaat of een piano het geheel overneemt van de gitaren. Ook gaat het viertal cleane vocalen, in samenhang met een grunt, zeker niet uit de weg.

Daarnaast werd er op Glow gretig gebruik gemaakt van gastmuzikanten. Eén van hen is celliste Arianna Mahsayeh, die een bijdrage leverde aan de nummers Summit en Glow: Part 1: Resolution. Om een aantal live shows wat meer cachet te geven, besloot het viertal in 2020 Mahsayeh te vragen hen op diverse momenten op het podium te vergezellen. Daar liet de band het uiteindelijk niet bij: ‘After playing several shows and festival slots across the country, and in preparation for our set at MetalDays 2022, we decided to capture the sound we’d created with Arianna by recording a live set at Gusto Studios in Luton, Bedfordshire.

De samenwerking bleef niet beperkt tot live optredens; er werd besloten ook gezamenlijk de studio in te gaan en live een aantal nummers opnieuw op te nemen. Het resultaat horen we nu terug op het album Resonance. Het gebruik van een cello zorgde ervoor dat de vijf nummers speciaal werden bewerkt. Om de woorden van de band maar te gebruiken: ‘Each track has unique parts written specifically for the cello, adding extra melodies and layers that help the songs to reach new heights.

Daybreak, dat van New Dawn komt, is de start van Resonance. Het nummer opent met een hoog tempo en dito vocale uithaal. De progressieve melodieuze death metal blijft de overhand hebben, ook al is de cello onmiskenbaar aanwezig. Op de achtergrond bromt het gedwee haar lijntjes mee en als de band het tempo ervan afhaalt, komt de cello nadrukkelijker naar voren. Het is niet zo dat de toevoeging van de cello ervoor zorgt dat het nummer heel anders klinkt, maar het zorgt er wel voor dat het geluid rijker, voller voor de dag komt. De cello brengt nog meer diepgang in het toch al zeer gelaagde geluid van de band. Ik kan niet anders zeggen dan dat dat de band erg goed staat.

Om maar meteen op de zaken vooruit te lopen: de conclusie dat de toevoeging van de cello een absolute meerwaarde biedt, kan naadloos over alle composities op het album gelegd worden. Waar de reguliere albums van Countless Skies mij vaak iets minder aanspreken, voegt de cello – zonder op Resonance echt op de voorgrond te treden – meer dan voldoende toe om het album aantrekkelijk te maken. En dat terwijl we hier met alleen maar bekend materiaal te maken hebben; we komen er geen nieuw, speciaal voor dit album geschreven nummer op tegen.

Tegen het einde van Tempest kent het origineel een akoestische gitaar; de wijze waarop de cello dit gitaarstukje heeft vervangen, is bijzonder mooi. En ook in de rustigere gedeeltes van Wanderer zorgt het vervangen van wat gitaarlijnen door de cello voor een veel weelderiger geluid. De meerwaarde van de cello komt wellicht het meest naar voren in het twintig minuten durende Glow. Werd dit nummer op het album nog opgesplitst in drie in elkaar overlopende delen, op Resonance is het één geheel. Het gebruik van de cello in de eerste acht minuten (op het album Part 1: Resolution) is de kenners ongetwijfeld niet onbekend; op het album was Mahsayeh daar immers ook al te horen. Op het moment dat Part 1 naadloos overgaat in Part 2: The Awakening blijft de cello prominent aanwezig; de inzet ervan zorgt, ook hier, voor een rijk geschakeerd en weids geluid.

Als Resonance één ding duidelijk maakt, is het wel dat de toevoeging van een cello in het geval van Countless Skies niet louter een leuke gadget, maar een heuse verrijking, een essentiële toevoeging aan het geluid is. Een klein radartje extra in de geoliede machine maakt dat het geheel zoveel soepeler en natuurlijker loopt. Het pakt zo wonderschoon uit. Misschien moet de conclusie wel zijn dat het tijd wordt voor het viertal om Mahsayeh definitief deel uit te laten maken van Countless Skies? Het mag duidelijk zijn dat het antwoord op deze vraag voor mij voor de hand ligt, maar is uiteraard iets wat geheel aan de band is. Voor nu hebben we het te doen met Resonance, en dat blijkt een uitermate vermakelijk album te zijn.

Label:

Willowtip Records, 2023

Tracklisting:

  1. Daybreak
  2. Summit
  3. Glow
  4. Wanderer
  5. Tempest

Line-up:

  • Ross King – Vocalen, gitaar
  • James Pratt – Gitaar, achtergrondvocalen
  • Nathan Robshaw – Drums
  • Phil Romeo – Vocalen, basgitaar
  • Arianna Mahsayeh – Cello

Links: