Geschreven door Bart Al Foet op 27-09-2018 om 18:49.
Het is niet al thrash metal wat België produceert tegenwoordig. Zeker niet. Carnation‘s Chapel of Abhorrence bewijst dat België veel meer in huis heeft dat retro thrash en obscure black. Debuut Cemetery of the Insane werd destijds door collega Dries De Schacht terecht de hel ingeprezen en ook bij Season of Mist waren ze al snel onder de indruk van deze band uit Heist-op-den-Berg. HM-2-gitaren, Bloodbath– en Dismember-hallucinaties en nummers die blijven hangen, zo zal Carnation altijd klinken. Sinds 2015 is de line-up stabiel gebleven, enkel drummer Morbid ruimde plaats voor Vincent Verstrepen (familie van gitarist Jonathan?).
Carnation heeft zijn zaakjes echt heel erg goed voor elkaar. Bloodbath en Dismember zoals gezegd, maar kleef daar maar even een Demonical tegenaan voor de nog net iets meer catchy inhakende gitaarlijnen. De productie kon even goed van Dan Swanö geweest zijn, want de heerlijk Zweedse death metal geeft een lekker ranzig putlucht-doomsfeertje mee in de tragere stukken en een grindend geluid in een aantal tussentijdse versnellingen. Daarbij goochelt Carnation (alsof het niets is) met jaren tachtig Bay Area thrash en brutale zwarte brokken, waardoor je ieder nummer weer wat te horen krijgt dat verrast – ondanks de vele old school elementen. Ik ben er dan ook vrij sterk van overtuigd dat Carnation niet moet teren op nostalgische gevoelens bij de luisteraars, maar vers uit de verf kan komen en blijven komen op basis van instrumentbeheersing, vakkennis en compositorische competenties. Meer moet er niet over gezegd worden. Volledig terecht dat Season Of Mist de heren heeft ingelijfd, volledig terecht dat je dit gaat beluisteren. Integraal! Begin in ieder geval met de video van het titelnummer.
De redacteuren van Zware Metalen schrijven ieder jaar op vrijwillige basis duizenden artikelen om de metalscene van Nederland en België te ondersteunen. Hiervoor zijn we afhankelijk van inkomsten die gegenereerd worden door het plaatsen van advertenties. Indien deze niet afkomstig zijn van directe partners (zoals poppodia en festivalorganisatoren), zal de overgebleven ruimte opgevuld worden door automatisch gegenereerde advertenties van Google AdSense. Omdat deze gebruik maken van zogeheten ‘tracking cookies’, hebben we volgens de AVG-wet jouw toestemming nodig om deze advertenties weer te kunnen geven. We begrijpen dat onze lezers hun privacy op het internet waarderen, maar het accepteren van het cookiegebruik houdt Zware Metalen (en dus indirect de metalscene) in leven. We hopen daarom dat je instemt met het gebruik van de cookies. Mocht je er interesse in hebben, kun je onze privacyverklaring lezen.