Blut aus Nord – Thematic Emanation of Archetypal Multiplicity

Blut aus Nord – Thematic Emanation of Archetypal Multiplicity
Candlelight Records, 2005

“Soundtracks for Scientists of Occult Synchretism”, zo luidt de ondertitel nog. Een hele mond vol moeilijke woorden, en een hele cd vol complexe muziek. Veel metal komt er niet aan te pas, en veel vocalen ook niet trouwens. “Rien n’est, Rien n’est pas et Rien ne devient”, bericht de bulk van de dikke 30 minuten die deze cd telt. Overigens is in dit interview met The Axis of Perdition te lezen dat deze cd eigenlijk bedoeld was als de eerste helft van een split met die band.

De cd begint met hypnotiserende vrouwelijke koorzang, waarna zwaar percussiewerk het overneemt tezamen met een langklinkende enkele snaaraanslag, dit alles met een zekere echo. Na vier minuten fade de percussie met begeleiding uit en begint het tweede nummer. Hier klinken de eerste echte riff en klagende schreeuw, die wat doen denken aan een band als Leviathan (VS) of Xasthur. Van misère zak je als luisteraar ineen. De trage riffs worden nog even onderbroken door eerst een hoge, ietwat delayed en bended enkele snaar-aanslag, waarna de klagende vocalen niet meer terugkomen, en verderop een volwaardige interlude, waarin enkele regels tekst voorgelezen worden (maar toch vrij onverstaanbaar helaas). Het nummer gaat weer verder met de trage riff op de achtergrond en wat noise en klagend, ietwat delayed solo-gitaarwerk op de voorgrond. De laatste anderhalve minuut fade weer langzaam uit met wat dromerige muziek.

Het derde nummer geeft om de 5 seconden een doffe klap te horen (waar die vandaan komt, wie weet?), en tot drie keer toe in het nummer treedt wat extra percussie- en baswerk op de voorgrond. Dit stuk muziek doet me enorm denken aan de muziek van de computerspellenserie “Command & Conquer”, met een baslijn op de voorgrond en wat samples op de achtergrond.

Op eenzelfde manier is door het hele vierde nummer een slag van metaal op metaal te horen, alsof een hangende ketting door de constante wind keer op keer tegen een stalen pilaar aan geslagen wordt. Wat bescheiden gitaarnoise en percussiewerk en vervormde monnikenzang vormen de andere muzikale elementen van dit nummer. De laatste minuut heet “Exit” en schopt de luisteraar wakker met een enkel hoog geluid, waarna islamitisch aandoende zang de rest van de minuut opvult, met wat samples op de achtergrond weer. Hiermee is de cd alweer afgelopen.

Mocht bovenstaande je aanspreken, dan kun je de cd in de winkel eens aan een luisterbeurt onderwerpen. Verwacht geen metal of blues-riffschema’s of wat dan ook, maar meer een soundtrack voor een vervallen moderne industriële omgeving. Lekker voor als je op een rustig moment eens iets helemaal anders wilt horen, en buitengewoon geschikt als soundtrack voor je D20 Modern campaign ;).

Tracklist:

  1. Enter – The Transformed God Basement
  2. Level 1 – Nothing is
  3. Level 2 – Nothing is Not
  4. Level 3 – Nothing becomes
  5. Exit – Towards the Asylum

Links: