Uit de omgeving van Genk is het in 2013 opgerichte doomkwartet Bathsheba afkomstig. In 2014 zag een eerste, veelbelovende demo het daglicht, in 2015 was er met een EP een tweede levensteken. Na de nodige optredens en het schaven aan oud werk en het maken van nieuwe nummers, is er nu in 2017 met Servus het verpletterende debuutalbum.
Bathsheba heeft zich ontwikkeld tot een veelzijdige doomband met een voorkeur voor occulte thema’s. Enerzijds zijn er de typische laaggestemde en loodzware riffs die doom tot echte doom maken in nummers als Conjuration of Fire en The Sleepless Gods, anderzijds worden ook andere wegen bewandeld, naast de al toegevoegde samples. Zoals bij Ain Soph, dat een razend begin en eind heeft, en tussendoor ook nog eens een tweetal saxofoonsolo’s bevat. Daar moest uw conservatieve doomrecenscent wel even van bijkomen. Manifest, dat ook al op de demo stond, maar nog even onder handen is genomen, is een onvervalste doomballade, met een rustig semiakoestisch begin en uitmondend in een lange instrumentale climax. Wat een absolute bonus op dit album is, naast het loodzware geluid, is de stem van Michelle Nocon. Waar zij met de bands Serpentcult en Death Penalty regelmatig wat geforceerd de hoogte in moe(s)t, kan zij nu met haar eigen stem alle registers opentrekken, met als hoogtepunt Demon 13. Hierin lijkt zij wel bezeten en in trance, waarmee de titel de lading volledig dekt.
Het mag duidelijk zijn, dat dit album voor iedere doomliefhebber verplichte kost is. Servus is een buitengewoon sterk album, dat hoog zal eindigen in de jaarlijsten.
Score:
93/100
Label:
Svart Records, 2017
Tracklisting:
- Conjuration of Fire
- Ain Soph
- Manifest
- Demon 13
- The Sleepless Gods
- I at the End of Everything
Line-up:
- Michelle Nocon – Zang
- Dwight Goosens – Gitaar
- Raf Meukens – Bas
- Jelle Stevens – Drums
Links: