[b]De nieuwe release heeft een raadselachtige titel meegekregen, namelijk [i]Xenotron – Dark Machinery of the mind[/i]. Kan iemand die titel toelichten?[/b]
RA: Voor mij gaat de cd over indrukken en emoties. [i]Distorted Reality[/i] is daar een goed voorbeeld van. Het gaat over bepaalde prikkelingen die je hersens krijgen vanuit de media of een reclameposter. Is het nu echt wat ze je willen laten geloven of word je voor de gek gehouden?
[b]De teksten klinken erg diepzinnig. Is dat een belangrijk element voor de band?[/b]
RA: De teksten zijn zeker belangrijk. Ik schrijf eerst de muziek en daarna komen de teksten. Het moet allemaal wel bij de muziek passen. In principe schrijf ik ze alleen, maar dat gebeurt wel in overleg met de jongens. Gedeeltes van verschillende teksten kwamen ook terug in de videoprojecties van Daan Felsink[/i] tijdens de cd-presentatie. Wij zijn een band met een serieuze ondertoon, maar je moet alles met een behoorlijke korrel zout nemen.
NA: Onze teksten gaan eenmaal niet over doem en verderf.
[b] Om nog even terug te komen op de cd-presentatie. Hoe zijn jullie aan de twee andere bands gekomen, namelijk [i] Solarisis en Segunda[/i]?[/b]
RA: Die kennen we van de [i]Metalbash[/i]. Met [i]Solarisis[/i] hebben we in de finale gestaan. Het klikte vanaf het begin geweldig tussen ons. Lekker biertje drinken, veel lachen en veel ouwehoeren. Daarom hebben we ze gevraagd om op te komen treden.
NA: Nuchtere tukkers. Het zijn oosterlingen, net als wij. Daarom klikte het goed.
[b]Laten we doorgaan naar de opnamen van [i]Xenotron[/i]. De producer was iemand uit de dancewereld. Hoe was het om als metalband te werken met iemand uit die hoek?[/b]
RA: Het was zeker gewaagd. Hij heeft ons een keer zien optreden en vond onze muziek erg interessant. Hij wilde graag kijken naar de keyboard geluiden. Dat vonden we goed. Verder bleek hij vlak in de buurt van mijn ouders te wonen en dat kwam ons erg goed uit. We vroegen meteen of hij ons wilde helpen met de nieuwe release. Dat wilde hij zeker en zo kwam van het een het ander. De verschillen in achtergronden zorgden wel voor de nodige meningsverschillen, maar we zijn er wel goed uitgekomen.
NA: Van toetsenlijnen weet hij heel veel af en daar hebben we ons voordeel meegedaan. Wij weten hoe metal moet klinken en dat gaf vaak leuke discussies.
[b]Ik had begrepen dat jullie ook niet helemaal tevreden waren met de mix. Klopt dat?[/b]
NA: Inderdaad, dat was nog voor de zang was opgenomen. De producer had er een poppy Rammstein-achtige mix van gemaakt en daar waren we niet echt blij mee. Toen heeft Rikkert de zanglijnen ingeblaft. Vanaf dat moment kreeg de producer door hoe het moest klinken en dat heeft de boel weer rechtgetrokken.
RA: Dat was zo’n typisch moment waar we botsten, maar uiteindelijk toch sterker uit naar voren kwamen.
[b]Is deze samenwerking voor herhaling vatbaar[/b]?
NA: We sluiten een toekomstige samenwerking zeker niet uit, maar we willen steeds meer alles zelf gaan doen.