Interview Judgement Day (2/4)
Als muzikant ben ik geïnteresseerd in de manier waarop jullie nummers schrijven. Er zijn bands die van alle ideeën nummers maken, er zijn andere bands die van 50 ideeën uiteindelijk 10 riffjes gebruiken voor een nummer. Hoe gaat dat bij Judgement Day?
Paul: Ik ben de voornaamste schrijver van Judgement Day. Ik laat een nummer vaak langere tijd door mijn hoofd rondspoken, tot een maand. Als ik het nummer dan uit ga werken heb ik al een goed beeld van welke kant het op moet.
We hebben wel wat nummers die snel in elkaar gezet zijn, Near Death Experience bijv. Naderhand hebben we nog wel het e.e.a. aan het arrangement veranderd om het wat spannender te maken.
Ik heb niet altijd inspiratie om death metal te schrijven. Sterker nog, de meeste death metal bekoort mij eigenlijk helemaal niet.
Wim: Dat is wel leuk: Paul is de arrangeur, Ferry heeft 1 nummer aangedragen, de meeste ideëen komen van Paul, wat ideëen van mij komen erbij en Paul weet het in elkaar te zetten tot een nummer.
De basis is de laatste jaren: riffjes aandragen. We nemen thuis ideëen op en laten dat aan elkaar horen. Paul gaat daar dan mee aan de slag, hij bepaalt het arrangement, neemt hij het nummer op en laat het aan ons horen. Deze manier van schrijven gaat alleen niet erg snel.
Er staat trouwens een instrumentaal nummer op de CD die grotendeels uit een jam tussen Paul en Ferry is ontstaan.
Paul: Voor de miniCD stelde ik het doel: over 3 maanden moeten er zoveel nummers af zijn. Ik moet dan echt de tijd vrijmaken om aan de nummers te gaan werken. Er staan trouwens 2 nummers op de CD die wel snel geschreven zijn.
Het derde nummer van de nieuwe CD hebben we tijdens de opnames in elkaar gezet. Een ander nummer heeft Ferry ingespeeld met de metronoom. We hadden dus alleen 1 gitaarpartij met metronoom op de band staan. In een middag ontstond het concept voor het nummer en heeft Olivier zijn partijen ingezongen, later zijn daar de andere partijen aan toegevoegd.