De vier heren van Solbrud kropen al eerder voor hun live-album in de oude watertoren van Brønshøj. Deze Denen leverden hiermee qua sound, gevoel en nog zo veel meer een dijk van een plaat af. Het bleek de juiste keuze te zijn om hun live-plaat daar op te nemen. We weten immers dat Deense blackmetal altijd een zekere eenvoud in zich draagt en ook een allesomvattende dromerige achtergrond is vaak niet veraf. Maar wat doen de heren nu met hun volgende speler? Ze hebben er zowaar een dubbelalbum van gemaakt voorzien van maar liefst elf nummers waarvan we Sjæleskrig al zouden moeten kennen van het bovenstaande live-album.
De insteek voor dit album is op zich ook weer uniek te noemen. Elk bandlid kreeg de opdracht mee nummers te componeren. Zo krijg je natuurlijk vier verschillende kantjes muziek. Aan ons als luisteraar om dit concept tot ons te laten komen en te kijken, te luisteren welk kantje je voorkeur geniet als dat al zo maar even kan. De door elk bandlid geschreven nummers werden wel als band opgenomen om ook weer terug tot een geheel te komen. Bijzonder boeiende insteek, logisch dan ook dat dit album de titel IIII meekreeg. Vier bandleden, vierde plaat, vier kantjes muziek maar ook vier natuurelementen. Merk ik nog wel even op dat Ole Pedersen Luk Solbrud na de opnames van deze plaat de band verliet om zich te concentreren op Afsky. Intussen werd zijn plaats al wel ingenomen door David Hernan.
Vervolgens raken we verstrikt in het vierluik Når Solen Brydes dat opnieuw start met een ijskoude, benepen tokkel die je recht naar het hart schiet. Vergezeld van een stem word je het tweede deel ingezogen middels ook een wat steriel aanvoelende blastbeat. De productie had misschien op drumvlak wat chaotischer, ruiger, vettiger mogen klinken. Soms krijgt de muziek een net te proper randje mee. De meeuwen en de klotsende golven zullen het de bandleden wel vergeven. En dan eerder onverwacht over een strakke blastbeat gedrapeerd, een breekbaar koor, een combinatie van vrouwelijke vocalen en wat diepere mannelijke klanken als ik het goed heb. Deel drie van dit erg genietbare vierluik heeft behoorlijk veel soleergeweld in zich. Iets wat een perfecte keuze blijkt.
Een krasserige gitaar haalt je uit het vierluik en brengt je naar opnieuw een episch werkstuk dat de titel Ædelråd meekreeg wat niet meer of minder zou moeten betekenen dan ‘nobele raad’. Goh en als ik je dan zo een raad durf geven, luister dit album in zijn geheel zonder verpozen, zonder verpinken. Vanaf hier hoor ik precies in vergelijking met de eerdere nummers een verschil in compositie zij het weliswaar minimaal. Maar de sound, het gevoel dat opstijgt vanuit de gitaren brengt toch andere elementen aan, iets directer, iets minder zweverig. De klassieke gitaarthema’s op het einde van dit nummer geven je hetzelfde idee. En dan moeten de innovatievere gitaarthema’s op deze plaat nog komen. Ze klinken bij momenten als een slide-gitaar.
Je mag dit IIII van Solbrud gerust een bijzonder werkstuk noemen. Het idee om elk van de bandleden nummers te laten aanleveren is een erg goede keuze gebleken. In mijn ogen en oren is het een solide album geworden waarbinnen er maar een weinig variatie tussen de vier delen zit. En maar goed want met de vier elementen trachten we vaak tot een consensus te komen, tot een gedragen geheel.
Score:
80/100
Label:
Vendetta Records, 2024
Tracklisting:
- Hvile
- Tåge
- Når Solen Brydes • Del I: En Undring Vækkes I Mit Sind
- Når Solen Brydes • Del II: Mod Afgrundens Flammehav
- Når Solen Brydes • Del III: For Evigt – For Altid – Forandret
- Når Solen Brydes • Del IIII: En Ny Tid For Mig Står
- Ædelråd
- Sjæleskrig
- En Ild Som Tusind Sole
- Aske
- Postludium
Line-up:
- Tobias Pedersen – Bas
- Troels Pedersen – Drum
- Adrian Utzon Dietz – Gitaar
- David Hernan – Zang, gitaar
Links: