Met de heruitgave van de OSTROGOTH debuut-EP Full Moon’s Eyes keert platenmaatschappij High Roller Records maar liefst veertig jaar terug in de tijd. De band zelf is nog altijd actief. Eerder dit jaar vierde hij zelf deze verjaardag via een kleine tournee in België en een paar buurlanden. Zware Metalen was er trouwens op een van die optredens bij. Een Zuid-Amerikaanse tour was gepland voor dit najaar, maar werd uiteindelijk geannuleerd/uitgesteld, tot grote spijt van boegbeeld en enig overblijvend origineel lid, drummer Mario Pauwels.
Genoeg over het nu; laat ons terugkeren naar 1983. Het jaar waarin je je een hoedje schrikt als je de Kiss-tronies voor het eerst zonder make-up ziet, Metallica zijn debuut Kill ‘Em All lanceert, Bon Jovi het levenslicht ziet, ZZ Top door je analoge beeldbuis-TV scheurt in hun bloedrode Ford hotrod en Ozzy Osbourne naar de maan blaft. Iets bescheidener gaat het er aan toe in de Kritz Studios in het West-Vlaamse Kuurne, waar OSTROGOTH vier nummers inblikt voor een eerste echte plaat, na een paar demo’s. Doel: de EP uitbrengen in eigen beheer.
Maar toen hielp het toeval een handje. Alfie Falkenbach, de Belgische stichter van Mausoleum Records, hoorde de groep op de officiële Vlaamse radiozender. Een zeldzaamheid in die tijd dat je hardrock gewoon op de radio kon horen. Van het ene kwam het andere, met als resultaat dat de EP Full Moon’s Eyes dus door Mausoleum Records werd uitgebracht.
Door de opnamekwaliteit van toen (en de beperkte budgetten meer dan waarschijnlijk) klinkt het ook nu allemaal wel een beetje gedateerd maar het is en blijft muziek die technisch ontzettend goed in elkaar steekt en aanstekelijk werkt. Iets wat je in de death metal- of de post-metalgenres niet altijd kunt zeggen.
Verwijzingen naar de New Wave Of British Heavy Metal zijn er natuurlijk ook. Paris By Night start zelfs als de betere doom-nummers uit de tijd maar drijft uiteindelijk op een korte repetitieve riff, een snelle solo en een onverwacht refrein. Een nummer dat het live trouwens ook nog altijd goed doet. Net als Rock Fever dat op plaat een beetje braaf klinkt maar live uit een ander vaatje tapt.
Ik heb nog niets gezegd over de zang van Marc De Brauwer. Niet de meest krachtige stem en soms merk je de beperkingen wel, maar alles bij elkaar beschouwd kun je er geen kwaad woord over zeggen hier. En als je eens een liveregistratie uit die tijd opzoekt, zul je merken dat hij live goed zijn streng kon trekken. Het is persoonlijke smaak, maar in mijn oren heeft huidig OSTROGOTH-zanger Josey Hindrix gewoon een betere allround rockstem.
Als extraatje op deze reissue wordt mooi de link gelegd naar de opvolger van Full Moon’s Eyes, want je krijgt een meer dan degelijk klinkende demo mee van Ecstacy And Danger, het titelnummer van de eerste full LP.
Platenmaatschappij High Roller Records bezorgde ons enkel de EP-reissue, in mp3-formaat. Maar die maakt deel uit van de fysiek heruitgebrachte “klassiekers” uit de OSTROGOTH-catalogus. Deze Full Moon’s Eyes en Ecstacy And Danger maken daar dus deel van uit, maar ook Too Hot en Feelings Of Fury zijn weer beschikbaar op LP, cassette of CD, met de nodige extra boekjes, foto’s, posters en zo meer. Alweer een must-have voor de old skool metalliefhebbers!
Score:
81/100
Label:
High Roller Records, 2023
Tracklisting:
- Full Moon’s Eyes
- Heroes’ Museum
- Paris By Night
- Rock Fever
- Ecstasy And Danger (1983 Demo Version)
Line-up:
- Marc “Red Star” De Brauwer – Vocalen
- Rudy “White Shark” Vercruysse – Gitaar
- Hans “Sphinx” Vandekerckhove – Gitaar
- Marnix “Bronco” Van de Kauter – Bas
- Mario “Grizzly” Pauwels – Drums
Links: