Benighted in Sodom – Plague Overlord
Obscure Abhorrence – 2007
Het was eigenlijk een beetje een gokje, deze schijf van Benighted in Sodom.
Ik liep afgelopen maandag door de Boudisque te Utrecht te slenteren toen
mijn oog opeens op een Golgotha-tafereel viel. Ik herkende het label achter deze
productie, Obscure Abhorrence, en besloot het ding te beluisteren. De
muziek klonk in eerste instantie niet heel erg bijzonder, maar zeker niet slecht
en de sfeer sprak mij wel aan dus ik dacht: "Ach, waarom ook niet?" Toen ik
later thuis deze cd opzette viel het mij vrij snel dat ik toch wel een erg gaaf
werkje met wat heersende elementen te pakken had. Zo gaaf zelfs dat ik jullie
niet kan onthouden er een review aan te wijden.
Wat voor muziek maakt Benighted in Sodom dan? Nou, eigenlijk
behoorlijke standaard black metal. De muziek is voornamelijk mid-tempo
georiënteerd, maar er zijn meerdere up-tempo stukken te vinden op Plague
Overlord. De nadruk ligt ‘m vooral op het gitaarwerk dat mij licht aan
Judas Iscariot doet denken. Dit is slepend, pakkend, een beetje episch en
een tikje ‘hypnotiserend’. Verder is het gitaargeluid een beetje ‘fuzzy’, maar
dat zorgt voor een wat wollige sfeer. De drumpartijen liggen wat op de
achtergrond, maar niet weggemoffeld omdat het te saai zou zijn. Nee, er zit wel
degelijk wat diversiteit in het drumwerk. Een nadeel is wel dat heerschap
Thorn, met name tijdens de up-tempo passage’s, wat steken laat vallen. Het
lijkt erop dat meneer zijn eigen muzikale ideeën niet geheel vlekkeloos kan
uitvoeren. Voor sommigen is dit misschien een reden om de muziek te laten voor
wat het is, van mij mag het de pret niet drukken. De vocalen die op Plague
Overlord te horen zijn, zijn wat ingetoomd. Ze steken niet af tegen de rest
van de muziek en liggen ook niet wat meer op de voorgrond of zijn harder
ingemixt. Maar ze voegen zeker wat toe aan het geheel. Er ligt een lichte echo
over de vocalen heen die deze een tikje een verwrongen en ziekelijk geluid geeft
Zoals al eerder gemeld doet de muziek van Benighted in Sodom mij licht
aan Judas Iscariot denken, maar er zijn ook andere dingen te horen in
Plague Overlord. De verwijzingen in de teksten naar meerdere bijbelpassages
en de duistere sfeer die over de muziek heen ligt geven het album een
‘religieus’ tintje. Het nummer Of Chains and Arrows doet mij zelfs
muzikaal aan
Deathspell Omega denken; Niet de minste ‘religieuze’ black metalband.
Dit zit ‘m vooral in de klank van de vocalen in dit nummer; Diep en vol. Maar
ook het gitaarspel dat in dit nummer verwerkt zit wijkt licht af van de rest van
het album en doet mij aan Deathspell Omega denken. Plague Overlord
wordt echter afgesloten door een zeer sterk uitgewerkte cover van het
Sargeist-nummer Satanic Black Devotion
Op het eerste gehoor lijkt Plague Overlord van Benighted in Sodom
waarschijnlijk een behoorlijk standaard werkje, maar als je iets verder
doorluistert is het toch wel een toffe release. Even afgezien van het drumwerk
dat wat te wensen overlaat biedt dit schijfje genoeg interessante muzikale
momenten en passages. Met name de slepende en licht ‘catchy’, ‘hypnotiserende’
gitaarlijnen en de ietwat verwrongen vocalen leveren daar hier een grote
bijdrage aan. Verder zorgen deze elementen samen het wat ‘vieze’ geluid en toch
wat melancholische klank die zo nu en dan in de vocalen te horen is ervoor dat
deze schijf een duistere en beklemmende sfeer uitademt.
Tracklist:
- Draining Putrefaction
- Blood from the Sea
- Funeral for Saint
- Rotten Fruit for Magdalene
- Of Chains and Arrows
- Satanic Black Devotion
Line-up:
- Thorn – Alles
Links: