Een nieuwe plaat van Ulver, een metalfan of een fan van het oude werk zal er na de afgelopen platen niet warm van worden. Het verbaast me zelfs dat deze Noorse wolven na de dood van Julius Caesar nog zoeter en plakkeriger geworden zijn op dit Flowers of Evil. Wie dus al afknapte op de vorige platen, kan gerust deze laten liggen. Wie toch open staat voor elektronische golven en zweverige vocalen, leest verder.
Want eigenlijk ligt het werk van deze Noren me nog steeds. De titel stuurt een mens uiteraard het verkeerde pad op, want hier rijmt niet op ‘evil’. Persoonlijk denk ik echter aan de insteek van decadentie en seksualiteit die als thema gelden bij het gelijknamige werk van Baudelaire. Dat het mierzoet klinkt allemaal, betekent immers niet dat er geen emotie kruipt in dit werk. De diepgang van Little Boy of de hypnotiserende baslaag op Hour of the Wolf (beste nummer op de plaat) raken toch een snaar, maar ik kan ook niet ontkennen dat de zwoele insteek en het dansbaarheidsgehalte van Machine Guns and Peacock Feathers lekker in mijn oren klinkt.
Eigenlijk past het niet om te gooien met cijfers bij een plaat als deze die meer aanleunt bij het elektronisch, pop of new wave. Het alternatieve van deze band komt echter nog steeds om de hoek kijken en bij momenten gaat dit psychedelisch vrij diep. Genoeg reden om er mijn status van het moment bij te quoteren. Fans van het vorige werk die nog verder willen verzinken in het dromenland van Ulver kunnen het zeker uitproberen, ik ben zelf best wel een fan, maar bij momenten klinkt het wat te mak.
Label:
House of Mythology, 2020
Tracklisting:
- One Last Dance
- Russian Doll
- Machine Guns and Peacock Feathers
- Hour of the Wolf
- Apocalypse 1993
- Little Boy
- Nostalgia
- A Thousand Cuts
Line-up:
- Ole Aleksander Halstensgård – Electronika
- Kristoffer Rygg – Zang, programmeren
- Tore Ylwizaker – Synth, programmeren
- Jørn H. Sværen – Diverse instrumenten
Links: