Wanneer je als redacteur de lijst van aankomende nieuwe releases onder ogen krijgt, wil je vooral graag die albums bespreken welke ofwel kaderen binnen het genre waarnaar je het liefst luistert, ofwel een bepaalde nieuwsgierigheid weten op te wekken. En laat ik nu net door dit laatste in de spreekwoordelijke val zijn gelopen bij het meest recente werkstuk van Jordan Rudess: Wired For Madness. Want ondanks een hele resem namen van onder meer Dream Theater-frontman James LaBrie – gitaristen Vinnie Moore, Joe Bonamassa en John Petrucci – alsook drummer Marco Minneman, allemaal persoonlijke vrienden van, zal – indien ik de tel niet ben kwijtgeraakt – diens zestiende studioplaat wat mij betreft zeer snel in de prullenmand verzeild geraken.
Al na de openingstrack Wired For Madness Part 1, is het eigenlijk meteen duidelijk: deze langspeler gaat heel veel moed en zelfopoffering vergen om de ganse rit uit te zitten. Tijdens het ruim twaalf minuten durende gepingel krijgt enkel de gitaarsolo – vermoedelijk van Vinnie Moore, al is dit laatste niet meteen af te leiden uit de bijgeleverde info – ergens halverwege en driekwart nummer een voldoende. Jordan Rudess blijkt namelijk totaal niet in staat om op Wired For Madness ook maar één noemenswaardige track te laten weerklinken. Zelf laat de toetsenist zich naar eigen zeggen graag inspireren door Richard Devine, Aphex Twin of – eerder klassiek dan – Chopin. Goedgelovig als ik ben, zullen er uiteindelijk wel een heleboel van deze invloeden in de songs verweven zitten, alleen lijkt het geheel veel meer weg te hebben van een ware augiasstal.
Deze klokken gelukkig af rond de vijf minuten, beginnende met het ronduit slaapverwekkende Off The Ground. Zowel Drop Twist als Perpetual Shine zijn volledig instrumentaal en worden wederom – weinig verbazend – gedomineerd door keyboards plus tal van andere overbodige elektronische snufjes. Een kleine gastrol is weggelegd voor Joe Bonamassa tijdens het nummer Just Can’t Win, waarmee Rudess nu ook de liefhebbers van het bluesrock-genre tot het uiterste zal weten drijven. De karakterloze niemendalletjes Just For Today en Why I Dream – welke wel een verbazingwekkende jazzy klinkende piano solo bevat – vormen het sluitstuk van Wired For Madness.
Wie vermoed dat ik dit album geen eerlijke kans heb gegeven, slaat de bal volledig mis. Tot driemaal toe kon ik mezelf bewegen de gehele speelduur uit te zitten in de hoop toch wat positieve dingen te kunnen ontdekken. Maar helaas… Mijn oordeel bleef telkens hetzelfde: waarschuw vooral diegene die onbezonnen van plan zijn deze langspeler aan te schaffen. Beluister het alstublieft eerst via iTunes of Spotify. Geloof me: jullie zullen ons uiteindelijk enorm dankbaar zijn! Tot slot een tip voor Jordan Rudess: less is more man!
Score:
45/100
Label:
Music Theories Recordings, 2019
Tracklisting:
- Wired for Madness – Part 1
- Wired for Madness – Part 2
- Off the Ground
- Drop Twist
- Perpetual Shine
- Just Can’t Win
- Just for Today
- Why I Dream
Line-up:
- Jordan Rudess – zang, keyboard
Links: