Interview Nile

Nile – Een nieuwe plaat, een nieuw label

Ik had me goed voorbereid voor het interview met Nile vandaag. Karl
Sanders staat in het wereldje immers bekend als een lastig mannetje. Tijdens
ons interview is daar echter niks van te merken, meer nog, Karl is een uiterst
vriendelijk kerel die met plezier en enthousiasme verteld over de nieuwe
Nile-plaat.

Nile02

Karl, Ithyphallic klinkt nog een stuk epischer dan zijn
voorganger. Was dat jullie doel?

We wilden een album waarop alles van Nile optimaal tot zijn recht kwam:
brute stukken, doomy passages, melodieuze thema’s, koren, etcetera. We wilden ons
totaalgeluid naar voren brengen.

Jullie tekenden onlangs bij Nuclear Blast en zaten daarvoor een
behoorlijke tijd bij Relapse. Hoe verloopt dat nieuwe contract tot nu
toe?

So far, so good. We zijn in ieder geval blij met het vele harde werk van Nuclear Blast. Ze doen echt alles wat ze ons beloofden en vaak doen
ze er dan nog een schepje bovenop. Nu ben ik geen natrapper, dus ik ga Relapse zeker niet zwart maken. We zaten lang bij hen onder contract en dat
verliep eigenlijk ook vrij goed.

Er is voorafgaand aan het album een internet-only single uitgebracht. Op
welke manier kijk je zelf tegen dat soort dingen aan?

Geen idee. Het was iets nieuws voor ons. Mensen kunnen nog steeds gewoon te
plaat kopen in de winkel. Op dat vlak pakt Nuclear Blast ons niks af,
meer nog ze breiden onze doelgroep op deze manier uit.

Er is ook een mailorder-edition. Hoe ziet die er uit?

Ik heb hem pas onlangs gezien. Het ziet er uit als een grote piramide compleet
met geheime gangen en papyrusrollen. Het geheel hangt met magneten aan elkaar en
ziet er fucking cool uit.

Op de cover van Ithyphallic staat een gigantisch standbeeld. Enige
research leerde mij dat het om de god Bes gaat. Vanwaar de keuze voor die
god?

Ik koos er zelf niet voor, maar het eindresultaat vond ik wel helemaal te gek.
Bes is oorspronkelijk geen Egyptische god, trouwens. Hij werd als het ware
geïmporteerd van de andere Noord-Afrikaanse stammen. Oorspronkelijk was Bes een
bloeddorstige oorlogsgod, maar de Egyptenaren maakten van hem eerder een soort
humorist. De oudste bronnen echter, stellen hem voor als ‘Ithyphallic’ (wat betekent ‘voorzien van een stijve lul’) en bijzonder bloeddorstig.
Nile04
Opnieuw was het oude Egypte jullie bron van inspiratie. Persoonlijk vind ik
dat te gek, maar ik vraag me af hoe lang jullie dat zelf nog leuk gaan vinden.

We zijn het in ieder geval nu nog niet beu. We kunnen nu eenmaal putten uit vijf
à zesduizend jaar Egyptische geschiedenis. We zullen dus niet gauw zonder
onderwerpen zitten. Als die dag ooit komt, dan start ik wel een nieuwe band. Ik
ben echter heel gelukkig met wat ik nu doe met Nile. We voelen ons ook als band
erg goed nu, dus we gaan nog heel lang door als het aan mij ligt.

Als ik me niet vergis is heavy metal in Egypte verboden. Zou het desondanks
niet schitterend zijn om daar ooit een video op te nemen te midden van de
piramides?

Daar zeg je wat! Dat zou inderdaad fucking cool zijn. Nuclear Blast
speelde even met het idee om in Egypte een clip op te nemen en uiteraard vind ik
dat geweldig. Ik weet echter niet of het er ooit van zal komen. Ik duim in ieder
geval.

Een tijd geleden verliet Jon de band. Had dat een invloed op het
schrijfproces?

Helemaal niet, want Jon schreef nooit mee aan de muziek. Wij zaten er dus
niet echt mee in. Jon wilden zijn eigen carrière uitbouwen. We hebben
overigens nooit problemen met hem gehad, ook niet nu hij niet meer in de band
is. Ik heb dan ook veel respect voor hem.

Jullie nemen Chris van Lecherous Nocturne mee voor de
zomertoer. Wat is zijn status binnen de band?

Momenteel is hij een gehuurde kracht. We zullen na die toer evalueren of we die
status moeten aanpassen of niet. We zijn daar heel voorzichtig in geworden. In
het verleden hebben we nogal wat line-up wisselingen gehad. Hoe minder je eist
van iemand, hoe minder dankbaarheid ze gaan tonen voor wat ze krijgen.
Nile03
Dit is ook het tweede album met George Kollias op de drumkruk.
De fans hebben hem vrij snel in de armen gesloten. Hadden jullie dat verwacht?

We maakten ons wel zorgen, ja. Hoe getalenteerd hij ook is, hij moest natuurlijk
wel de schoenen vullen van Tony Laureano die heel erg populair was bij de
fans. Velen schreeuwden dan ook om Tony op onze eerste toer. George
moest al die mensen dus overtuigen. Achteraf kunnen we gelukkig zeggen dat
George de beste drummer is die Nile ooit had.

In een vorig interview zei jij dat je nogal wat problemen had met het spelen
van riffs van de hand van Dallas. Was dat nu ook weer zo?

Dallas schreef ook nu weer heel complexe riffs, maar deze keer waren ze
gelukkig niet pijnlijk om te spelen, hahaha. Dallas is nu eenmaal een
lange kerel met lange vingers, dus kan hij die stretchen over meer frets dan
ikzelf. Ik kan mijn mannetje staan, maar soms komt hij op de proppen met echt
pijnlijke vingerzettingen.

Op het podium moet je complexe riffs nog eens gaan combineren met brute
vocalen. Hoe ga je daarmee om?

Tja, enerzijds is het gewoon een trucje, maar anderzijds ook weer niet. Het
gaat er deels om dat je die combinatie gewoon gaandeweg onder de knie krijgt. Je
mag er niet bang van zijn. Na verloop van tijd voel je aan waar en hoe je moet
gaan zingen. Als je hand op een bepaalde plaats staat, moet je stem gewoon
volgen. Eenmaal je die ijkpunten onder de knie hebt, gaat het vanzelf.

Jullie werkten opnieuw samen met Neil Kernon aan de knoppen. Waarom
kozen jullie destijds voor hem?

We kozen Neil omdat hij ervaring had met deathmetal en tegelijkertijd
een erg muzikaal ingestelde producer is. Hij heeft veel verstand van muziek.
Nile
is muzikale band. We spelen niet zomaar wat om zo bruut mogelijk te
klinken. We spelen echt muziek. Weliswaar brute muziek, maar in de eerste plaats
blijft het muziek. Neil begrijpt dat en brengt dat muzikale meer naar
voor.

Is er een album dat Neil deed, waardoor jullie overstag gingen?

Hij heeft met Queensrÿche en Queen gewerkt, maar ook The
Wretched Spawn
van Cannibal Corpse is van zijn hand. Die laatste vond
ik zelf erg vet klinken. Dat album klinkt echt indrukwekkend goed. Toen ik die
plaat hoorde, wist ik dat Neil onze man was.

Komt er nog een vervolg op jouw akoestische soloplaat?

Jazeker. Ik heb nu al vier songs af. Wanneer we een bij Nile een pauze
inlassen, ga ik er nog wat schrijven. Daarna zoek wel een label die ze gaat
uitbrengen.

Horen we dan Pete weer op de drums?

Misschien… George zei dat hij het ook wel wil doen. Wie weet, misschien
doen ze wel allebei mee.

Verder nog wat te melden?

We komen in de herfst terug met Six Feet Under en ik kijk ernaar uit om
in Nederland en België te spelen.

Links:

Interview Nile

Interview Nile

De vragen voor dit interview zijn via ons forum tot stand gekomen. Jullie fans konden daar vragen posten.

Carl: Ah dus het is een soort commune interview… Cool.
Weet je ook wie welke vragen gesteld heeft? Voor als we de vragen niks
vinden, hahaha.

De eerste vragen gaan natuurlijk over de thematiek die in jullie
muziek en teksten is terug te vinden. Hoe is de fascinatie voor
Egypte ontstaan?

Jon: Hoe kan je niet gefascineerd raken? Die beschaving is
ouder dan welke andere beschaving ook. Zo georganiseerd. Er zijn zoveel
verhalen beschreven op de muren…
De hele cultuur onstond lang voor Christus. Dat geloof bestaat veel
korter en je weet niet of het echt gebeurt is (de verhalen is de Bijbel);
hoe kan je er dan niet gefascineerd door raken?

Jullie weten een hoop over de geschiedenis van Egypte af. Hoe komen
jullie aan jullie informatie? Kijken jullie naar Discovery Channel of zitten
jullie uren in de bibliotheek?

Carl: Ja inderdaad. We kijken veel Discovery of naar de
American History Channel. Verder de Travel Channel.

Jon: Internet. Waar moet je de informatie anders vandaan
halen? Alle getuigen zijn al eeuwen overleden.

Carl: Communiceren met de doden, hahaha. Nee ik heb thuis
een hele collectie boeken die overal vandaan komen. Je kunt op de
gekste plaatsen boeken vinden..

Zijn jullie wel eens in Egypte gweest?

Dallas: Nee, helaas niet. Ik weet niet of we daar nu ook wel
naar toe willen gaan (gezien de situatie daar).

Carl: Het is verboden om daar op te treden. Er was vroeger
wel een metalscene, maar tijdens een optreden van een lokale band is
de politie binnen gevallen. Die keken rond, zagen jongeren drinken en
blowen en hebben iedereen gearresteerd. Het is moslimgebied natuurlijk
dus de tent is afgebroken en metal er er nu verboden. We hebben dit
gehoord van mensen uit Egypte die naar Amerika zijn gekomen.

Dallas: Dat is georganiseerd geloof voor je. Het is illegaal
om naar metal te luisteren.

Carl: Ja, dus geen deathmetal optredens in Egypte.

Jon: Misschien het Amerikaanse leger er naar toe sturen…

Oh dat helpt vast. De boel bombarderen en dan verwachten dat je welkom bent.

Carl: Ja dat schijnt onze overheid te geloven. Helaas werkt het anders in “the real world”.

Er volgde nog een korte politieke discussie die ik jullie zal besparen. De volgende vraag dan maar:

Wat gebeurd er met Nile als jullie door de inspiratie heen zijn? Als de verhalen over Egypte op zijn?

Jon: Hoe kan je daar ooit doorheen zijn? Zoals al bij de 1ste
vraag, het is zo’n immens grote beschaving. Mensen studeren er hun
hele leven op en weten nog niet alles. Er zijn zoveel vertellingen en
verhalen. Er wordt elke dag wel weer wat nieuws ontdekt.

Carl: Het is fascinerend. Men zegt dat pas 1/3 van de oude
beschaving is opgegraven.

Jon: Er zijn veel dingen nog ongeschonden en aan de ene
kant wil je ook niet dat het gevonden wordt. Maar aan de andere kant …
Ze ontdekken nu dingen die nog ouder zijn dan men eerst vermoede.

Tot zover even Egypte. Er stonden nog veel meer vragen op ZM. Maar
dat Egypte niet alleen een inspratiebron is maar ook een grote passie
is me meer dan duidelijk geworden.

Wat vinden jullie ervan dat jullie beschouwd worden als de vernieuwing van de
Deathmetal?

Dallas: Pfff. Nou vernieuwers zou ik ons niet willen noemen.
We zijn wel een heel ander soort band. De scene was niet zo groot.
Gewoon een paar mensen die hun muziek naar een ander niveau tillen.
Ik denk niet dat iemand ooit voor ogen had dat het zo groot zou worden.
Maar nee… Ik denk niet dat ik het kan beantwoorden.

Jon: Sinds ik het nieuwste bandlid ben, kan ik er wat meer
van buiten af naar kijken. Nile is altijd een mystieke band geweest.
Veel mysterie en sfeer. Nile heeft dat vastgehouden.
Ik denk dat deathmetal in zijn geheel daarvan is afgeweken en Nile is
altijd op dezelfde weg doorgegaan en dat al 10 jaar. Het is de niet
nieuw voor Carl en Nile. Het is rechtdoorzee, niet opgelapt of verfrissend.
Het zijn dezelfde emoties als waar ze mee begonnen zijn.

Carl: Misschien wel interessant bij Jon’s verhaal: jaren geleden,
toen Nile nog niet zo groot was, traden we veel op met Jon’s oude band
Demonic Christ. Ze woonde 2 uur bij ons vandaan. We waren toen
nog lang niet zo ontwikkeld als nu en het kwam weleens voor dat
Demonic Christ ons van het podium speelde. Dat was heel inspirerend.
Ik kende Jon al heel lang en had altijd belangstelling in zijn werk.
We zijn heel blij dat hij nu bij de band zit.

Hoe staan jullie tegenover bands die jullie imiteren? Die dezelfde
thematiek gebruiken?

Dallas: Als andere bands willen duiken in eeuwen en eeuwen
aan informatie en verhalen is dat prima. Er staat geen copyright op.

Carl: We hebben niet het alleenrecht op de geschiedenis. Als
een band erin wil duiken betwijfel ik het of ze hetzelfde zouden doen
als wij.

Welke bands hebben jullie beïnvloed toen jullie begonnen met spelen?

Dallas: Oh… dat is zo’n lange lijst. Maar als er 1 band
me geinspireerd heeft tot spelen dan is het wel Rush. Ik vond
dat ze net dat beetje extra hadden in vergelijking met de andere
rockbands. Later kwamen daar de wat heavier bands bij zoals Celtic
Frost en Slayer, Judas Priest en Iron Maiden, maar ook de oude bands zoals
Sabbath, Deep Purple. In deathmetal is het een constante klim om naar
een harder niveau te komen.

Waar gaat jullie voorkeur naar uit? Grote festivals of kleine zaaltjes?

Jon: Dat verschilt van persoon tot persoon. Ik heb zelf niet zoveel
ervaring met de grote festivals zoals die in Europa. Mijn gehele
muzikale loopbaan heeft zich afgespeeld in kleine clubs. Dus uit
ervaring kan ik niks zeggen over grote festivals en optredens zoals
Dynamo ofzo.

Carl: Dit klinkt misschien gek, maar tijdens kleine optredens
heb je veel meer contact met het publiek. Persoonlijk maakt het me
niet uit. Is er een douche, kan ik mijn spullen ergens kwijt en is er
een stoel? Dan ben ik tevreden,dat is alles wat ik nodig heb. En
publiek natuurlijk, zonder publiek is er geen show.

Zijn er nog festivals of plaatsen waar jullie nog graag een keer
zouden willen spelen?

Carl: We hebben Dynamo gedaan in ’95. Dat was een bijzondere
ervaring. 8 a 9 duizend mensen die helemaal uit hun dak gaan. Die
menselijke emotie vergroot daar het grote aantal bezoekrs. Het leek
net of er druk op mijn borst kwam te staan toen. Dat was heel bijzonder
om mee te maken. Een ongelooflijk moment.



Weten jullie waar ter wereld de Nile albums het best verkopen?

Carl: Euh we doen het geloof ik goed hier inNederland. We
staan net niet in de top 100 maar volgens de platenmaatschappij
hebben we hier meer platen verkocht dan Britney Spears.

Jon: Heeft ze een nieuw album uit dan? Hehehe…

Carl: Geen idee, maar Frank (van SPV red.) zei het net. H
ahahaha…

Nu een vraag die blijkbaar veel fans bezig houdt: Waarom 3 grunters?

Carl: Waarom niet? We kunnen allemaal grunten/zingen dus
doen we het alle drie. Zo is het ook leuker, we dragen zo allemaal
een steentje bij.

Jon: Het draagt ook bij aan de sfeer. Onze stemmen klinken
heel verschillend. Solo is het uniek, met z’n drieeën helemaal. Hoe
meer aparte elementen om mee te werken, hoe beter!

Jon: Je hoort duidelijk verschil tussen ons. Je kan er zo
uitpikken wie wat zegt.

Als je niet zelf in Nile zou spelen, wat zou je dan het meest
aantrekken in de muziek van Nile? Als fan?

Jon: Als laatste lid kan ik dat wel beantwoorden. Ik was al
lang fan van Nile. Het is die grote energie die om de band hangt, de
mythische sfeer. Het zijn meer de teksten dan de manier waarop die
zijn opgebouwd. De muziek, de gitaren. Natuurlijk de grunts. Gewoon
het hele pakket. Het monsterlijke die de band uitstraalt, dat je
helemaal meezuigt. Zeker live on stage.

Zijn er plannen om een Live CD of DVD uit te brengen?

Dallas: Misschien ooit eens…

Dat is een veilig antwoord, hehehe.

Jon: Ja, haha…
Nee ik denk dat we eerst nog wat studiomateriaal uit de weg moeten
werken en minstens nog 1 studioalbum.

Carl: Als we het nu zouden doen zou die live cd gewoon een
herhaling zijn van de studioalbums. Nile is nog niet toe aan een live
cd.

Eens kijken… waarom zouden mensen jullie nieuwe album moeten kopen? Kom op… verkoop je zelf eens!

Jon/Dallas: HAHAHAHA, waarom zouden mensen hem niet kopen?

Carl: Ze moeten het kopen omdat het een goed metalalbum is.
Een groot entertainment gehalte voor je geld. Als je dit album koopt
zal je je amuseren ook al hou je niet van deathmetal. Er zitten genoeg
elementen in voor iedereen.

Nu we het toch over het nieuwe album hebben… Er staan 2 wat meer
doomachtige nummers op… is dat met opzet gedaan (zijn jullie
beinvloed door de populaire doombands van nu of is het spontaan
onstaan?

Carl: Hmm, waarschijnlijk is het een combinatie van beiden.
We houden van veel soorten metal. Behalve van Rap- en Numetal. Dat is
“fucking bullshit garbage”. We luisteren naar een grote varieteit aan
muziek. En het tempo van de nummers is zoals het is bedoeld. Sommige
zijn snel, andere traag. Meer is er niet over te zeggen.

Even over de show van maandag in Groningen (Vera). De computer met
de samples viel toen uit. Hoe groot is het aandeel van de samples
tijdens jullie shows?

Carl: Ow ja… Dat is waar ook. Tijdens de intro liep dat
ding vast en moesten we opnieuw opstarten. Dat is wel vervelend, maar
dat krijg je als je je inlaat met moderne technologieën. Je moet er
altijd rekening mee houden dat het mis kan gaan. Computers zijn niet
perfect, ze zijn gebouwd door mensen dus vertonen ze menselijke
trekjes en verkloten ze het van tijd tot tijd.

Wat als de pc niet meer opwil starten?

Dallas: Dan spelen we wat anders…

Carl: We hebben de set zorgvuldig afgestemd dus als de
samples het niet doen is dat echt vervelend en loopt de opbouw van de
show niet meer. Ik kan je vertellen dat het behoorlijk zuigt als
dingen niet werken.

Klop, klop, tijd is om…

De heren moeten zich gaan voorbereiden voor het optreden van
vanavond. Bedankt voor het interview en dat jullie de tijd namen om
met ons te praten zo vlak voor de show.

Dallas:
Geen probleem.

Jon: graag gedaan en veel plezier bij de show straks…

Nog een laatste opmerking voor de lezers van Zwaremetalen?

Jon: zoals Dallas al zei, “inbrace the Metal”

Dallas: You must imbrace the metal!

Carl: Come to the shows and be amazed.

Nogmaals bedankt. Voor iedereen die de shows gemist heeft, Nile
staat op Wacken 2003.