MaYaN lijkt kosten noch moeite te hebben gespaard om met het derde album Dhyana haar eerdere werk te overtreffen. Voor dit album werd een succesvolle crowdfundingcampagne opgezet om alle orkestraties op het album door een echt orkest te laten inspelen. Met het vrijgekomen budget hieruit werd het City Of Prague Philharmonic Orchestra ingeschakeld, een wereldwijd bekend orkest dat filmmuziek opnam voor diverse grote films. Ook werd de bandbezetting verder versterkt. Marcela Bovio – als gastzangeres te horen op Antagonise – is als permanent bandlid toegetreden. Ook Adam Denlinger (cleane zang) en George Oosthoek (grunts) zijn tot de band toegetreden.
Tijdens recentere optredens lichtte de band met de nummers The Power Process en Tornado Of Thoughts al een veelbelovend tipje van de sluier op, waarbij opviel dat deze nummers meer vocaal gericht waren. Bij het beluisteren van het eindresultaat is de conclusie gerechtvaardigd dat de band zichzelf heeft overtroffen.
Na de aanvang met het orkest in de intro van de opener The Rythm Of Freedom, neemt de band het initiatief knalhard over en volgt het orkest gedwee. De wisselwerking tussen orkest en band op dit nummer is werkelijk geweldig. Waar nodig blijft het orkest op de achtergrond en waar mogelijk zet het orkest vol in voor maximaal effect. Ook de wisselwerking tussen de diverse vocalisten zorgt voor een heerlijke dynamiek in dit nummer, waarbij de gedachte aan Ayreon niet ver weg is en vaker op dit album zal terugkomen. Ook het navolgende Tornado Of Souls blinkt uit dankzij de sterke zang van met name de dames uit het gezelschap. De voortdurende afwisseling tussen grunts en cleane zang zorgt dat de luisteraar continu geboeid blijft. Afwisseling is sowieso een sleutelwoord voor dit album en het lukt MaYaN dan ook moeiteloos om de luisteraar geboeid te houden. Tussen alle symfonische deathmetalgeweld door vindt de luisteraar ook nog even wat welkome rustmomenten tijdens Satori en het sprookjesachtige titelnummer, waar Marcela Bovio en Laura Macri op zang schitteren. Ook het sterke The Power Process verdient dankzij deze dames een aparte vermelding dankzij hun krachtige bijdrage. Maar zo verdienen eigenlijk alle nummers wel een vermelding aangezien Dhyana geen zwakke momenten kent.
Duidelijk is dat de toevoeging van een echt orkest een absolute meerwaarde is ten opzichte van de eerste twee albums. Een meerwaarde die dan ook volop wordt ingezet op dit album. Ook de uitbereiding van de vocale bezetting zorgt er voor dat dit album zijn voorgangers met gemak overtreft. Ten slotte verdient Joost van den Broeke een groot compliment. Het is knap dat, ondanks alle bombast, de productie van dit album nergens uit zijn voegen barst. Van den Broeke heeft in dat opzicht als producer een knappe prestatie geleverd door alles in goede banen te leiden. MaYaN gaat met Dhyana ongetwijfeld hoge ogen gooien.
Score:
92/100
Label:
Nuclear Blast, 2018
Tracklisting:
- The Rhythm of Freedom
- Tornado of Thoughts – I don’t think therefore I am
- Saints Don’t Die
- Dhyana
- Rebirth from Despair
- The Power Process
- The Illusory Self
- Satori
- Maya – The Veil of Delusion
- The Flaming Rage of God
- Set Me Free
Line-up:
- Mark Jansen – Grunts
- George Oosthoek – Grunts
- Adam Denlinger – Zang
- Henning Basse – Zang
- Laura Macrì – Zang
- Marcela Bovio – Zang
- Jack Driessen – Keyboards
- Frank Schiphorst – Gitaar
- Merel Bechtold – Gitaar
- Ariën van Weesenbeek – Drums
Links: