Ik heb een zwak voor bands die hun punk uitserveren met een stroperig dikke Entombed saus er overheen. Baptists is zo’n band en naar mijn mening doen ze dat als één van de besten. Deze Canadese hardcore helden brachten eerder deze eeuw al twee heerlijke plaatjes uit, en zijn nu, vier jaar na de laatste schijf, terug met Beacon Of Faith.
Vrijwel direct laat dit houtzagerskwartet horen dat ze, ook na een lange afwezigheid, nog altijd haar woeste rand niet verloren is en er vrij weinig veranderd is aan de inmiddels bekende, verwoestende formule. De gedreven fundamenten worden uitstekend neergelegd door bassist Sean Hawryluk en drummer Nick Yacyshyn, die zijn kunsten ook vertoont in SUMAC en op het eerdere werk van The Armed. Deze spastische roffelaar weet de ritme sectie bijzonder interessant te maken met zijn eindeloze D-beat variaties. Luister bijvoorbeeld maar eens naar die ziekelijk snelle snare slagen in de laatste 20 seconden van het titelnummer Beacon Of Faith.
Bovenop deze monolithische sound spuugt zanger Andrew Drury zijn emotionele gif je oorkanaal in en schroeit daarmee de kleinste oorhaartjes vakkundig weg tot aan de wortel. Zijn raspende growls doen wel wat denken aan Cursed (met dank aan collega Pim voor de introductie) en dat is absoluut geen slecht ding. De teksten gaan veelal over gezellige onderwerpen als het leven in een gebroken samenleving en een diepgewortelde ontevredenheid met het alledaagse leven an sich. Deze worden op een emotionele manier gebracht, maar nergens wordt het echt “emo”. Er is hier geen greintje fragiliteit of melancholisch geneuzel te bekennen, deze withete galspuwerij wordt gebracht met het hart (en de longen) op de tong, vuur in de ogen en peper in de reet.
Pas in de tweede helft treedt de band ietwat buiten de bewandelde paden en neemt de songwriting wat expansievere vormen aan. Zo is er Vicarious Trauma, dat met zijn kolkende, dissonante outro wel wat doet denken aan de experimentele kant van Converge. Een ander hoogtepunt is Indigo Child, dat hyperactief van start gaat met zijn turbulente drums en pijlsnelle gitaarriedeltjes die worden afgewisseld met galmende akkoorden, als een constant spreidende en sluitende audio-waaier. Gaandeweg komt het tempo steeds trager te liggen en neemt de bruutheid af, om uiteindelijk uit te monden in een eenzame finish, als een dovend vuurtje. Hiermee blijft het nummer niet alleen interessant tot zijn finish, maar dient het ook als een uitstekende aanloop naar het langste nummer van de plaat: Eulogy Template. Deze 6,5 minuten durende, sludge beïnvloede stoomwals, stampt je wil om te leven langzaam maar zeker tot gruis, zoals goede sludge betaamd. Helaas sleept het nummer wel een tikkeltje, door het ontbreken van een pakkende groove om aan vast te klampen. Een klein dipje dus, maar gelukkig herpakt de band zich met het fenomenale en even zo furieuze Bevel Down. Danny Marshall benut hier eindelijk zijn volledige gitaarhals door de eerste helft van het nummer vol te proppen met logge riffs en dissonante lijntjes, om vervolgens met een verassend meeslepend en melodieus akkoordenschema op de proppen te komen in de finale. In navolging van dit hoogtepunt volgen Carbide en het instrumentale Nostrovia nog, die absoluut niet als slecht mogen worden bestempeld, maar wellicht een beetje aanvoelen als mosterd na de maaltijd.
Score:
80/100
Label:
Southern Lord, 2018
Tracklisting:
- Worse Than Hate
- Absolved Of Life/Spent Cells
- Beacon Of Faith
- Gift Taker
- Capsule
- Outbreeding
- Vicarious Trauma
- Victim Service
- Indigo Child
- Eulogy Template
- Bevel Down
- Carbide
- Nostrovia
Line-up:
- Andrew Drury – Vocalen
- Danny Marshall – Gitaar
- Sean Hawryluk – Basgitaar
- Nick Yacyshyn – Drums
Links: