20 jaar Zware Metalen, aflevering 2: het eerste concertverslag

Twintig jaar. Twintig jaar bestaat uw favoriete webzine gericht op de betere muziek. De grootste in het Nederlands taalgebied. Begonnen als hobbyproject van een ICT’er, uitgegroeid tot een multimediaal merk met twee miljoen paginaweergaven per jaar, 25.000 likes op Facebook, 3.000 volgers op Instagram en een succesvolle podcast. De ruim vijftig koppen tellende redactie zorgt elke dag weer voor nieuwsberichten, reviews, concertverslagen en interviews en geeft kaartjes weg voor concerten in de kleinste zalen tot de grootste velden. In deze rubriek blikken we elke week in 2020 terug op onze geschiedenis.

Aflevering 2: het eerste concertverslag

Na een aarzelend begin in 2000, waarbij de de nodige pagina’s met reviews verloren zijn gegaan voor het nageslacht, ging Zware Metalen los in 2001. Maar liefst 207 artikelen werden er dat jaar gepubliceerd. Anno 2020 een aantal dat we makkelijk in een week halen, maar het tekende wel de voortvarendheid van de nieuwe website. Eind januari van dat jaar verscheen het eerste concertverslag. Schrijver Eltjo van Gulik ging naar 013 in Tilburg en zag er Hammerfall, gewoon door een kaartje te kopen. Opmerkelijk genoeg verschenen de foto’s van het concert pas veertien dagen later. De plaatjes zijn geschoten door de schrijver zelf die… niet over de beste apparatuur beschikte:

Aan enthousiasme geen gebrek bij het jonge e-zine, dat wat eindredactie betreft nog wel eens wat steekjes laat vallen. Zo ontsieren emoticons ook dit verslag en staan er nogal wat foutjes in, onder andere in de volgende zin:

Hammerfall heeft gedenkwaardig concert neergezet, en drukt zeker weer zijn stempel op de heavy metal scene. In hun eigen woorden: ‘A metal hart is hard to tear apart!’

Ook in 2001 zei Zware Metalen gewoon waar het op staat, in dit geval wat betreft het  voorprogramma’s Freedom Call’s, dat overigens pas na de hoofdact wordt besproken. ‘Waarom ze die gasten in hemelsnaam hebben laten toeren met een band als Hammerfall is mij een raadsel’, zegt Van Gulik over de eerste band.

Andere opmerkelijke zaken uit het eerste kwartaal van 2001: Zware Metalen meldt dat de Grammy-nominaties bekend zijn, roept op om een petitie te tekenen tegen de Artiestenregeling 2001, verhaalt over het einde van Napster en over de Metallica action figures. Ook worden er nog enkele albums van een review voorzien, waaronder Follow the Reaper van Children of Bodom. De conclusie van deze plaat:

Voor de echte blackmetalfan is hij misschien net iets te poppy.