Progressieve muziek heeft doorgaans een ernstige uitstraling. Notenbreien op de vierkante milimeter, vreemde maatsoorten en vergezochte akkoordenschema’s, concept-lang-langspeelplaten, dat soort werk. Het Zweedse Pain of Salvation (sedert 1984) staat met beide benen stevig in de prog. Alleen die bandnaam al… Maar dat weerhoudt de recent teruggekeerde frontpersoon Johan Hallgren (is ‘ie nu wel of niet beter dan Ragnar Zolberg? De jury is nog in beraad.) en kompanen er niet van een tamelijk gelijkvloers feestje te bouwen in de OZ-zaal van de Melkweg. Laagdrempelig en verre van uit de hoogte, met grappen en grollen (zonder platvloersheid en met politiek-correcte boodschap, uiteraard). De redelijk massaal toegestroomde, en uiterst toegewijde, fanschare zou bijna vergeten dat hun helden, hoe schijnbaar losjes ook, op het bovenste treetje staat te musiceren. Pain of Salvation betovert de OZ-zaal van de Melkweg en verlost ons even van het Kwaad. Dynamisch, strak en… vrolijk. Natuurlijk worden er ook enkele serieuze noten gekraakt. Met name op het emotionele vlak: in het publiek wordt menig traan weggepinkt; op het podium is ‘pijnbrein’ Daniel Gildenlöw zichtbaar geroerd tijdens afsluiter The Passing Light of Day. Dat licht (alsmede de relatieve duisternis tijdens het Italiaanse voorprogramma Kingcrow) probeerde uw enigszins aangedane Zware Metalen-fotograaf Ruben Verheul te vangen. Voilà, le Prog:
Foto’s:
Ruben Verheul (Wishful Doing)
Datum en locatie:
15 september 2018, Melkweg, Amsterdam
Link: