Review Molfest Metal 2003 (18/01/2003)

Review Molfest Metal 2003 (18/01/2003)

Whoracle stuurde ons deze
review van de afgelopen editie van Molfest Metal:

Molfest Metal 2003

Molfest Metal 2003

Afgelopen zaterdag 18 januari was het weer tijd voor de Molfest Metal editie, de eerste van het jaar, met in mei Gothic en in oktober Brutal de volgende edities. De regionale sensatie Seed maakte haar 2e plaats op Popmania (Heerhugowaardse talentenjacht) live erg goed waar. Alhoewel zij nog wel wat had te kampen met een wat minder geluid. Vanaf de eerste tonen schieten de namen Sepultura (ten tijde van Roots) en Korn (1e album) door je hoofd. Muziek is laag gestemd en drumwerk heeft weg van de manier waarop Igor Cavalera ten tijde van Chaos AD en Roots drumde. Een goede opener voor deze Molfest en het gaat zo goed met de heren, dat ze naar afloop erg moesten haasten om hun volgende optreden te halen in de Bukbuk te Heiloo!

Ten tijde van het optreden van Seed begon de zaal redelijk vol te lopen en aan het begin van het optreden van Taste of Insanity waren er zo’n 100 mensen binnen die opgeschrikt werden door een grote belofte in Metal-Nederland. Taste of Insanity heeft met hun laatste album Anima bij een select groepje mensen een hoop credit opgebouwd. Dit album moet gewoon door een label opgepakt worden en deze band moet veel vaker optreden, want de muziek is de link tussen de mensen van de Pantera / Machine Head generatie en de Nu-Metal jeugd van tegenwoordig. Heerlijk scherp en strak gitaargeluid, met verrassende breaks. De combinatie tussen de twee stemmen van zanger Roeland houden de muziek actueel, maar het muzikale geheel beukt bij het leven. Het, nog steeds in aantal toenemende, publiek stond de eerste helft van de set ademloos te kijken. Toch kon Taste of Insanity niet het gehele optreden de aandacht van het publiek vasthouden, en dit valt mede te wijten aan strakheid van hun live-prestaties, waardoor een aantal elementen in hun muziek uitmondde in een brei van geluid. Desalniettemin heeft Taste of Insanity een goede eerste indruk in Noord-Holland achtergelaten en ik zou zeggen, houd deze naam in de gaten.

Een andere naam die iedereen ook in zijn achterhoofd kan graveren is Fuelblooded. Fuelblooded streelde de oren van, het wat ouder van leeftijd zijnde, publiekdeel. Dat de muziekstijl niet geheel gewaardeerd werd door het merendeel van het publiek was voor Fuelblooded erg jammer. Want de muziek was niet van cd te onderscheiden zo strak werd het gespeeld. De voorprogramma’s van bands als Arch Enemy en Darkane, bands die in het straatje van de muziek van Fuelblooded ligggen, en de 14 jaar (!!) live ervaring hebben hun sporen achter gelaten in de live-performance van de band. Ook dit is een band met veel potentie!

Als afsluiter mocht Agresion de ruim 150 man trakteren op een toetje. Dat deze band live staat als een huis kan ook bijna niet anders. Zoveel ervaring in voornamelijk hun thuisland Venezuela komt zeker tot uiting. Aan het publiek is zeer zeker te merken dat het merendeel vanavond voor Agresion gekomen en de band zet een solide, professionele show neer en zoals het een Zuid-Amerikaanse band beaamd, wordt er tussen de nummers over eenheid en politiek geuit! De muziek klinkt als een klok en is, gezien de andere bands toch een tikkeltje softer. Maar het blijft meer dan alleen maar nu-metal. Agresion wacht een tournee door Europa en zijn op Molfest lekker warm gedraaid, al was het voor menigeen wel een domper dat de band 20 minuten van haar speeltijd niet invulde en na 45 minuten het podium al weer verliet.