Y&T in Hengelo

Y&T in Hengelo
Metropool, 20 oktober 2012

Dave Meniketti’s band Y&T treedt de laatste jaren bijna onophoudelijk op in Nederland. En de zalen blijven gevuld. Zware Metalen toog naar Hengelo om te beoordelen of daar goede gronden voor zijn.

ytbanner

Voordat de Amerikanen het podium van de al redelijk goed gevulde Metropool betreden was het de beurt aan local hero’s Lick. Jonge gasten die ouwelullen-rock spelen. In de basis helemaal oké wanneer de hoofdact al een kleine 35 jaar bestaat en het publiek bestaat uit eerste generatie hardrockers die al lang geleden van hun lange haar zijn ontdaan. Lick doet enthousiast zijn ding, maar krijgt maar met moeite de handjes op elkaar. De in de basis simpele sleaze rock mist nog te weinig aanknopingspunten om echt enthousiast van te worden. Potentieel een prima band (de heren kunnen zeker spelen en doen dat strak), maar het mist nog ballen.

lick

Tegen half 10 komt Y&T ontspannen het podium op terwijl de introtape al duidelijk maakt dat Black Tiger het eerste nummer zal worden. En inderdaad; het titelnummer van het al weer dertig (!!) jaar oude album zet de toon voor de rest van de avond. Dave Meniketti en co. brengen een lekkere, doch enigszins voorspelbare, set waar de nadruk als vanouds op nummers van Earthshaker, Black Tiger en Mean Streak ligt. Albums uit de vroege jaren ’80 toen de band ook voor het eerst de grote plas overstak om in Europa en het Verenigd Koninkrijk zieltjes te winnen.

ytband

Opvallende zaken vanavond? Toch wel. De band memoreert via Gimme The Beat aan het midden jaren ’90 verschenen album Endangered Species dat net als voorganger Musically Incorrect een periode van radiostilte rondom Y&T inluidde. Ook Rhythem Or Not van Contagious uit 1987 brengt de band niet al te vaak. Missers dan? Uiteraard kunnen de heren het niet laten Summertime Girls te spelen en een drumsolo vind ik persoonlijk nog steeds een vervelende onderbreking van een optreden.

Voor het overige is het dik twee uur genieten geblazen. Y&T is gewoon een ontzettend sterke live-act. En met krakers als: Dirty Girl, Mean Streak, Midnight in Tokyo, Winds Of Change, Hurricane en het onvermijdelijke, maar niet minder indrukwekkende, I Believe In You kan de band natuurlijk ook weinig dan goed doen.

Y&T band 1

Persoonlijk hoogtepunt is het aan het vorig jaar overleden oer-lid Phil Kennemore opgedragen I’ll Cry. En vrolijke noot bij het heengaan van Kennemore wordt door gitarist Nymann voor zijn rekening genomen. Squeeze wordt vol enthousiasme gebracht. En met Forever en Rescue Me als besluit wordt het Hengelose publiek tevreden achtergelaten. Volgend jaar weer? Ik ben erbij!

Setlist Y&T

1. Black Tiger
  2. Hard Times