Y&T en SQY Rocking Team, Melkweg, Amsterdam

Y&T en SQY Rocking Team

Vrijdag 18 mei 2007, Melkweg, Amsterdam

Een mooie voorjaarsavond in Amsterdam. Het Leidseplein zit vol mensen. Ik ben op weg naar De Melkweg, Misschien een beetje vreemd maar vanavond ben ik eigenlijk niet op stap voor het hoofdprogramma. Ik ben door mensen van SQY uitgenodigd voor een interview en review. Het hoofdprogramma Y&T doe ik er dan wel even bij. Joris is mee gegaan om wat plaatjes te schieten en als bierdrager en steun en toeverlaat. Het interview volgt binnenkort, maar nu dus een verslag van het live gebeuren van deze avond. Plaats van handeling was dus de ouwe zaal van De Melkweg. In de grote zaal speelt De LaSoul, maar daar komen we dus al helemaal niet voor.

sqy logo

SQY Rocking Team

Hard Rock ‘n Roll uit Nederland, dat komt niet zo veel voor en daar mag je best trots op zijn. Maar helaas, het publiek, dat er al is, is voornamelijk gekomen voor Y&T en laat dat merken ook. Al is de muziek nog zo leuk en aanstekelijk en al doet SQY er van alles aan om de boel los te krijgen, het is en blijft een dooie boel, tot de hoofdact opkomt. Geheel ten onrechte overigens naar mijn idee. SQY Rocking Team zet qua presentatie en muziek een puik stukje werk neer. Bikers rock die ruikt naar leer, schroeiend rubber, benzine en bier. De mannen zijn op hun allerbest als het tempo hoog ligt en de gitaren scheuren.

sqyconcert 1

Natuurlijk is het allemaal gitaar georiënteerd en wordt veel aandacht getrokken door zanger/voorman Harald. Maar je doet de band ernstig tekort als je denkt dat het daar alleen maar om draait. SQY is een echt en goed op elkaar ingespeeld team. Normaal gesproken weet men met muziek en presentatie het publiek behoorlijk op te zwepen en zo is een reputatie opgebouwd als een van de beste live acts van het land. Dat publiek doet vanavond dus even niet mee en wat dan overblijft is gewoon een heel prima stuk muziek.

sqyconcert2

SQY speelde al in het voorprogramma van heel wat zeer bekende bands, vanavond spelen ze al voor de vijfde keer voor Y&T. Ze zijn een perfecte opwarmer, weten waar het publiek eigenlijk voor komt en spelen daar ook op in. Ik kom dus eigenlijk voor SQY en geniet van het drie kwartier durende optreden en nummers zoals NYC en Get It Done, net uitgebracht als videoclips op een dvd. Lekker muziekje hoor, als je het nog niet kent en je houdt van een beetje gas geven, moet je maar eens gaan luisteren.

sqyconcert 3

Als liefhebber van het wat ruigere rock & roll werk geniet ik ondanks de lauwe sfeer toch van het optreden van SQY. Goed geluid, leuke show, prima instrumentbeheersing, pakkende songs en leuke show, wat wil een mens nog meer. Rock moet rollen en dat deed het ook echt vanavond!

Y&T logo

Y&T

Het is dus echt al heel wat jaren geleden dat ik nog naar het werk van Y&T luisterde. De band is al sinds de zeventiger jaren van de vorige eeuw actief in de hard rock scene en maken deel uit van de hogere middenmoot in dit genre qua populariteit. Zelf ben ik nooit zo erg enthousiast over ze geweest. De zwaar op de gitaren hangende muziek ligt me wat minder. Maar feit is wel dat de heren er nog steeds zijn en nog steeds cd’s uitbrengen en vooral live spelend een reputatie hoog hebben te houden. Dave Meniketti en zijn kornuiten doen weinig aan show en uiterlijk vertoon. Muziek maken en daarmee mensen vermaken, daar draait het na al die jaren nog steeds om.

Aan de gegroefde hoofden op en voor het podium is het goed te zien, we worden oud. De gemiddelde hard rock speler en luisteraar wordt er niet jonger op en neemt om dat goed te maken zijn kinderen mee om te laten horen hoe goed het allemaal klonk toen. Er wordt dan ook geen pit gebouwd. Wel wordt er enthousiast gejuicht, gesprongen en meegezongen en menig luchtgitaar wordt bespeeld. Y&T weet dat ook en speelt er handig op in. Met het samenstellen van de setlist probeert men zoveel mogelijk van alle LP’s en CD’s wat te spelen, om zo een overzicht van het totale en indrukwekkende oeuvre te geven en het trouwe publiek te bedienen.

yentconcert 1

Het feest wordt geopend met Hungry For Rock. Vanaf het begin is het geluid helder en lekker hard. Verder wordt het publiek bediend met o.a. Mean Streak, Don’t Stop Running, Masters and Slaves, Surrender, Don’t Be Afraid Of The Dark en Forever en I Believe In You. Natuurlijk is de muziek het lekkerst als de gitaren stevig scheuren. Het publiek reageert op alles enthousiast en de band speelt geïnspireerd. Oud, maar nog niet versleten.

Een avondje lekker rockend uit je dak gaan is nooit weg en wat dat betreft is het een geslaagd feestje. Ook qua geluid en licht viel er niks te klagen en de oude zaal van de Melkweg is een bij uitstek geschikte plek voor een concert als dit. Beetje warm dat wel, maar da’s dan weer goed voor de bierconsumptie. Zallemenutnogeenkeertjeoverdoen?

Onze eigen foto’s zijn helaas niet van de gewenste kwaliteit geworden. Gelukkig mogen we gebruik maken van de foto’s van Natascha van studio mystica. Een link naar haar website staat bij de andere links onder de review. bedankt in ieder geval!

yentconcert2