Watain, Shining en Aosoth in Zaandam

Watain, Shining en Aosoth in Zaandam
13 maart 2011, de Kade

Zondagavond in Zaandam, niet de meest gunstige omstandigheden voor een portie metal, maar De Kade is op deze afsluitende show van de Death Holy Death tour toch mooi half gevuld, wat neerkomt op een man of 300. Het Franse Aosoth mag de boel openen, en doet dat maar matig. Het zal deels te maken hebben met de grootte van het podium en de zaal, maar de tamelijk zware black komt niet over. Het geluid zit ook niet mee: de gitaar staat wat zacht en tijdens solo’s juist veel te hard. Volgende keer maar mooi in een zaal van het formaat Baroeg bekijken, misschien dat dit scheelt.

Shining heeft z’n avond niet. Gitarist Frederik Graby is enkele dagen eerder ziek naar huis gegaan, wat tamelijk funest is voor een band waarvan de sound voor een groot deel rust op twee dikke lagen gitaar met veel solowerk. Bovendien staat ook nu de gitaar te zacht afgesteld, waardoor de ‘wall of sound’ die op de laatste paar albums te horen vervangen is door een ielig geluidje. Dat de band naar eigen zeggen ‘the worst stage sound ever’ heeft helpt ook al niet mee. Ondanks deze tegenslagen worstelt de band zich zo goed mogelijk door de set heen. Kvarforth doet z’n best om het publiek mee te krijgen, op het spel is verder niet veel aan te merken, maar de sfeer komt er geen moment echt in. Jammer maar helaas, volgende keer beter.

watain kade 2

Watain is vanavond in alle opzichten de terechte headliner. ‘Professioneel’ is het woord wat nog het meest van toepassing is. De band ramt er in vijf kwartier een mooie dwarsdoorsnede van het oeuvre doorheen, waarbij de nadruk vanzelfsprekend ligt op material van Lawless Darkness. Het geluid is na anderhalf nummer perfect en ondanks dat het publiek ook nu wat lauwtjes blijft reageren laat Watain zien en horen waarom de band nu al een aantal jaren veel lof oogst. Doordat de onheilige vonk niet voor 666% overspringt naar de mensen in de zaal oogt het gegoochel met vuur en varkensbloed wel wat routineus. Gelukkig is een routineuze Watain-show is nog altijd ijzersterk en vele malen beter dan het gros van de metaloptredens, waardoor iedereen met een tevreden gevoel Zaandam kan verlaten.

Setlist Watain:

1. Death’s Cold Dark
  2. Malfeitor