Voorronde Metal Battle Drenthe 2008

Voorronde Metal Battle Drenthe 2008
22 februari in het Podium, Hoogeveen

MetalBattleLogo1

De Metal Battle is een initiatief gestart in 2001 door Enschedese Headbangers Organisatie (EHBO). Met alweer de achtste editie van deze landelijke wedstrijd voor beginnende metalbands, heeft de Metal Battle een leuke naam opgebouwd. In 12 voorrondes doen in totaal 48 bands mee. De winnaars van de voorrondes gaan door naar de halve finales en tradititie getrouw zal de uiteindelijke finale plaatsvinden in poppodium Atak in Enschede.

In samenwerking met stichting Occultfest en Podium Hoogeveen was het vrijdagavond 23 februari tijd voor een (zo bleek later) pittige strijd tussen een viertal bands: The 8th Sin, Sic Souls, Insatiable en Dying Flame. Middels een loting tussen de bands werd de speelvolgorde bepaald. De zaal was ondertussen aardig vol gelopen en het Hoogeveense publiek was er helemaal klaar voor. Nu de bands nog!

publiek

Insatiable had de (on)dankbare taak om deze battle te openen. De band liet een prima set horen welke doordrenkt was met doom invloeden. Jammer genoeg kampte de band met geluidsproblemen, waardoor de vocalen in eerste instantie niet te horen waren. Ik moet er wel bij zeggen dat het instrumentaal erg lekker klonk, het publiek maakte er in ieder geval geen problemen van. Ik was niet zo onder de indruk van de “cleane” vocalen, vond deze bij vlagen grunge sound niet passen bij de muziek, een beetje zoals dubbelvla in 1 kleur, het geheel klopte niet. Meer indruk maakte de grunts van Erik Vinke, welke bruut en verfrissend tegelijk klonken. Muzikaal gezien kwam het geheel wel goed op mij over, maar aan de podiumpresentatie mag men nog even doorwerken, deze was nogal statisch en zelfs bijna saai te noemen.

insatiable1

Als tweede band was daar The 8th Sin, een oude bekende in de Metal Battle, al twee keer eerder heeft deze band meegedaan en vanavond waren ze er voor de derde keer op een rij. Dat het publiek al aardig bekend is met deze band, was goed te merken. Bij de eerste tonen veranderde een groot deel van de zaal in een kolkende pit van rondslingerende mensen en wapperende haren. De lompe deathmetal werd met vol overgave gespeeld, zanger Jim beweegt zich als een bezetene over het podium heen en het publiek ging goed los. Toch was daar de vraag wat een band als deze nog op de Metal Battle doet?

the8thsin1

Vervolgens was de beurt aan het jonge Sic Souls. De band leek even wat opstartproblemen te hebben, ze kwamen ietwat onwennig over. Gelukkig was dit alweer snel verholpen, daar het publiek ze er doorheen aanmoedigden. Ook hier weer een vette pit op de zware deathmetal van deze band. Je zou het op het eerste gezicht niet zeggen, zo’n klein ventje, maar wat een ongelooflijk brute strot! Dat was wel even schrikken en de verwachtingen bijstellen voor mij. Het geheel van deze band klinkt allemaal nog wel erg ongepolijst en de samenwerking tussen de bandleden kan nog stukken beter, maar dit is wel een bandje met potentie om door te groeien. Wel zou ik de band willen meegeven iets minder rifjes te “lenen” van andere bands en iets meer zelf te gaan schrijven. En om Barry Stevens te quoten “Vooral doorgaan!”.

SicSouls1

Als afsluiter van deze battle speelde Dying Flame. Deze band laat een mix aan stijlen zien binnen het metal genre en laat zich moeilijk in een hokje drukken. Zanger Robert Graalman weet indruk te maken met zijn overweldigende podiumpresentatie, met name het contact met het publiek zorgt ervoor dat men wakker blijft na al het metalen geweld en nog net eventjes wat extra wordt opgezweept. De band zet een strakke set neer, goed gespeelt heren! De podiumpresentatie was, op de zanger na, wel wat statisch en hierdoor kwam het naar mijn mening niet als geheel over.

DyingFlame1

De jury trok zich terug voor het beraad en in de tussentijd speelde de punkrockheavymetal karaoke band. Altijd al afgevraagd hoe zoiets in zijn werking gaat? Als bezoeker zijnde kon je jezelf inschrijven om een nummer mee te zingen. Het leken net de voorrondes van het programma Idols, maar dan met te dronken metalheads die denken na een boel bier ineens te kunnen zingen/grunten. Hilarisch!

De jury had een moeilijke en ondankbare taak vandaag, het aanwijzen van de winnaar van de Drentse voorrondes van de Metal Battle 2008. De uitslag kwam voor velen als een grote verassing:

1. Sic Souls
2. The 8th Sin