Vader, Constant Paranoia en Monolith Deathcult – Scum

Vader, Constant Paranoia en The Monolith Deathcult
2 April 2004, Scum – Katwijk

De naam Scum zal waarschijnlijk alleen bij oudere metalheads een belletje doen rinkelen. Vroeger speelden hier bands als Death, Possessed, Deicide, Morbid Angel en ga zo maar door. Maar de laatste paar jaren valt het aanbod van de zaal tegen. Ik was dan ook verbaasd toen ik hoorde dat Vader zou gaan spelen.

De avond werd om ongeveer 21:00 uur afgetrapt door The Monolith Deathcult. Ik was bang dat het zaalgeluid tegen zou vallen maar toen de band hun eerste tonen ten gehore bracht bleek dat niet het geval. Alleen bassist Robin was nauwelijks te horen. Dat was erg jammer want aan zijn spel was te zien dat deze kerel goed kon bassen. Monolith maakt goed gebruik van hun 2 zangers en dat komt vooral live de afwisseling ten goede.
De band lijkt haast te hebben want slechts een enkele keer nemen ze de tijd om een nummer iets uitgebreider aan te kondigen. Wanneer ze dat tegen het eind van hun optreden dan ook doen moet Al Quada eraan geloven, de heren hebben geen goed woordje voor de terreurgroep van Osama over.
De band stond als een huis en kwam erg overtuigend over, maar het was helaas nog iets te vroeg op de avond voor het publiek. Die reageerden nauwelijks op de muziek, alleen aan het eind van hun optreden werd er door een enkeling geheadbengt. Jammer want de band stond duidelijk goed te spelen al mogen ze de volgende keer wel meer contact met het publiek maken.

Constant Paranoia logo

Na een kleine ombouwpauze mag het Katwijkse Constant Paranoia spelen. Na het goede optreden van Monolith valt Constant Paranoia een beetje tegen. Maar de band die deze avond ook voor het eerst hun nieuwe cd verkocht speelde zeker niet slecht. Het was ook een goede keus geweest om de band als tweede op de avond te laten spelen. De band had namelijk een grote aanhang meegenomen, dat is niet zo gek als je je bedenkt dat de band een thuiswedstrijd speelde. Het geluid was gelukkig verbeterd en de basgitaar was beter te horen bij Constant Paranoia.
De muziek van Constant Paranoia is old school death metal waarin vooral Morbid Angel invloeden te horen zijn. Het publiek reageert er goed op en er staan dan ook veel mensen te headbengen, kortom; de sfeer zit er goed in. De band heeft een grote vooruitgang geboekt sinds de vorige keren dat ik ze zag spelen. Zanger Pier blijkt ook in bezit van een dosis podiumpresentatie en mede dat maakt de band niet saai om naar te kijken.

Vader logo

Tegen half twaalf beklom Vader het podium. Vanaf het begin was duidelijk dat de mannen er zin in hadden. Vooral bassist Novy had het zichtbaar naar zijn zin. Toch bleef er een serieuze blik op het gezicht van Mauser zoals we dat van hem gewend zijn. Vader heeft vanwege een blessure van drummer Doc een tijdelijke vervanger gevonden. Daray is de man die nu tijdelijk achter het drumstel zit. De man kan goed en strak drummen, maar het niveau van Doc is te hoog gegrepen voor hem. Maar dat mocht de pret niet drukken.
Vader stelde zeker niemand teleur met het optreden. De setlist was lekker divers en had voldoende ruimte voor oude en nieuwe nummers. Om de paar nummers doken de gitaristen helaas even achter de versterkers om van gitaren te verwisselen, waardoor steeds een kleine leegte in het optreden viel. Het publiek reageerde vooral in het begin erg enthousiast maar vreemd genoeg zakte dat na een paar nummers weer in. Hier reageerde zanger/gitarist Peter op met de woorden Are You Tired Yet? Hierna werden de mensen in de zaal toch weer actiever en een enkele keer belandde er een crowdsurfer op het podium.
Na zo’n 50 minuten gaf Peter aan dat het optreden bijna voorbij was. Toen speelde de band nog één nummer waarna ze het podium verlieten. Niet veel later kwamen ze terug om een geslaagde uitvoering van Slayers Raining Blood te spelen. Vreemd genoeg was het optreden daarna al voorbij. De band maakte juist een enthousiaste indruk en ik verwachtte dat ze langer zouden spelen. Vader kwam nog wel even terug om handen te schudden met fans.

Ondanks het korte optreden van Vader was het een succes en het voorprogramma was ook dik in orde. Ik kan ook alleen maar hopen dat er in Scum snel weer een avond als deze zal komen.